A Nagy Kérdés: Vajon az Amazon valóban kedvezően hat az európai gazdaságra?


Mariangela Marseglia, az Amazon alelnöke beszél a "Mindenes bolt"-ról és a kiskereskedelmi ágazatot jelenleg alakító fő trendekről.

Az Amazont sokszor érik kritikák amiatt, hogy hozzájárul a bolti kiskereskedelem visszaszorulásához, de vajon ennyire egyértelmű a kép? Érdemes mélyebben is megvizsgálni, hogy mi áll a háttérben, és milyen komplex tényezők befolyásolják a vásárlási szokásokat.

Az Esprit divatmárka 2024-ben 56 üzletet zárt be Németországban, a Ted Baker mind a 46 üzletét bezárta az Egyesült Királyságban és Írországban, a franciaországi Casino Group (a Casino, a Monoprix, a Naturalia és a Franprix tulajdonosai) pedig 768 veszteséges üzletet számolt fel.

Felvetődik a kérdés, hogy vajon újabb bezárásokra számíthatunk a közeljövőben? Mariangela Marseglia, az Amazon uniós üzletekért felelős alelnöke azonban nem osztja ezt a pesszimista nézőpontot. Ellenkezőleg, egy olyan jövőt képzel el, ahol az e-kereskedelem és a hagyományos bolti vásárlás harmonikusan kiegészítik egymást.

"A vásárlók nem csupán az üzletek polcain vagy az online bolt világában szerzik be termékeiket, hanem mindkét lehetőséget kihasználják."

A The Big Question ezen epizódjában Mariangela az Euronews munkatársával, Stefan Grobéval beszélget az európai kiskereskedelem helyzetéről és az Amazon iparágra gyakorolt hatásáról.

Mariangela kiemelte, hogy a vásárlók továbbra is igénylik mind az internetes, mind a hagyományos boltban történő vásárlást, ezért az iparágnak elengedhetetlen, hogy a jövőben mindkét lehetőséget biztosítsa számukra.

Elismerte, hogy az Amazonhoz hasonló online boltok fantasztikus lehetőséget kínálnak a különleges vagy nehezen beszerezhető termékek megvásárlására, amelyek a hagyományos üzletek korlátozott terjedelme miatt gyakran nem elérhetők.

"Amikor először beléptem az Amazon világába, éppen a könyvüzletág vezetésével bíztak meg" - emlékezett vissza Mariangela.

"A végtelen polcainkon könyvek milliói várják, hogy felfedezzék őket, köztük olyan különleges idegen nyelvű és ritka kincsek is, amelyek nehezen hozzáférhetők máshol. Ezek a különleges művek általában nem találhatóak meg a szokványos könyvesboltok kínálatában, így valóban egyedülálló módon gazdagítják a klasszikus kiskereskedelem világát."

Mariangela példaként említette a brit Morrisons szupermarketet, amely az Amazon segítségével kínál házhoz szállítást. Ez a megoldás, együtt a saját online kiszállítási rendszerükkel és a hagyományos boltjaikkal, harmonikusan működik együtt, és mindkét szolgáltatás sikeresen kiegészíti egymást.

Úgy tűnik, hogy Mariangela is ezzel a megközelítéssel éli a mindennapjait.

Arra a kérdésre válaszolva, hogy hol vásárol a szabadnapjain, bevallotta, hogy sok mindent az Amazonról rendel, amikor elfoglalt, de Luxemburgban örömmel látogat el a helyi piacra, hogy az olaszországi Puglia régióból származó, hazai főzési alapanyagokat szerezzen be.

Nem meglepő módon a megélhetési válság óriási hatással volt arra, hogyan költik a pénzüket az Amazon vásárlói.

Azt tapasztaljuk, hogy az emberek egyre tudatosabban költenek: hajlamosabbak többet vásárolni a mindennapi szükségleteikhez, és valószínűleg alaposabban mérlegelik a vásárlásaikat a hosszú távú használatra szánt termékek esetében.

"Így ahelyett, hogy tíz évente cserélnék a mosógépüket, kicsit tovább várnak vele. Tehát halogatják az ilyen típusú vásárlásokat" - tette hozzá Mariangela.

"Sokkal jobban érdeklik őket például az akciók. Egyre népszerűbbek az akciós napok, mint például a Prime Day vagy a Black Friday. Hajlamosak kivárni ezeket az alkalmakat, hogy jó ajánlatokat kapjanak, és pénzt takarítsanak meg."

"A kis- és középvállalkozások (KKV-k) képezik az európai gazdaság alapját" – ez a megállapítás folyamatosan visszhangzik a gazdasági diskurzusokban.

Mariangela szerint több mint 127 000 európai KKV virágzik az Amazonon.

"Nem tekintjük magunkat gyilkosoknak. Valójában mi a szövetségesek vagyunk, akik a fejlődésük ösztönzői" - nyilatkozta a The Big Questionnek.

Egy olyan vállalatnak köszönhetően, mint az Amazon, a munka folyamataik könnyebbé válnak, hiszen lehetőséget biztosítunk számukra, hogy rendkívül egyszerűen exportálhassanak nemzetközi piacokra.

Mariangela büszkén emelte ki, hogy az Amazon 41 milliárd euróval gazdagította az unió bruttó hazai termékét. Ez az összeg körülbelül egyenlő Lettország vagy Észtország egész éves gazdasági teljesítményével.

Egy másik aspektusból megközelítve, hangsúlyozta, hogy Európában a cégek számára sokkal kihívásosabb a fennmaradás, mint az Egyesült Államokban.

Mariangela kifejtette, hogy az amerikai piac egy hatalmas, egységes egészként működik. Szerinte azonban Európában sokkal aktívabban kellene dolgoznunk azon, hogy a kontinensünket egy koherens piacként erősítsük meg. Jelenleg ugyanis, bár vannak erre irányuló törekvések, még mindig 27 eltérő piactérként működünk, ami nem kedvez a versenyképességünknek.

"Birkózni tudunk ezzel, hiszen nagyfiúk vagyunk. Azonban sokkal inkább aggasztanak a piacterünkön működő kis cégek. Számukra sokkal nehezebb megbirkózni a bonyolult jogszabályokkal és a különféle előírásokkal."

A "The Big Question" az Euronews izgalmas üzleti sorozata, ahol iparági szakértőkkel és vezetőkkel folytatunk mélyreható beszélgetéseket a legaktuálisabb és legfontosabb témákról. Itt nem csupán a trendeket elemezzük, hanem a jövő kihívásaira és lehetőségeire is rávilágítunk.

Related posts