Valóban, a fekete autók hajlamosak jobban felmelegedni, mint világosabb színű társaik. A sötét színek, mint a fekete, jobban elnyelik a napfény hőjét, így belül sokkal magasabb hőmérsékletet érhetnek el. A szakértők szerint ez különösen nyáron lehet probl
Sydney van den Bosch felfedte a titkot: végre elárulta, hogy milyen névvel ajándékozza meg születendő kislányát.
Egy sötét fényezésű autó a tűző napon jelentősen több hőt gyűjt össze, mint világos társai. Így tehát, ha egy fekete és egy fehér autó egymás mellett parkol, a fekete autó mindig melegebb lesz, köszönhetően a színének hőelnyelő képességének.
(A legújabb fejlemények itt)
A zürichi Szövetségi Anyagtudományi és Technológiai Laboratóriumban a svájci autóklub (TCS) szakemberei egy átlagos európai nyári nap körülményeit modellezték. Ez a kísérlet lehetőséget biztosított számukra, hogy alaposan megvizsgálják, hogyan befolyásolják a különböző autófényezési felületek és a szélvédők napellenzői a belső hőmérséklet alakulását. A tesztelők azt is tanulmányozták, hogy a kissé nyitott ablakok valóban képesek-e hűtő hatást kifejteni, ami itthon és Svájcban elterjedt gyakorlat, ám Olaszországban és Spanyolországban ezt büntetik. A kísérletek során egy 25 Celsius-fokos külső hőmérsékletű nyári napot szimuláltak, amelyhez UV-lámpákat használtak.
"A teszt során az autó festékének a színe alig volt hatása a belső hőmérsékletre. Viszonylag rövid idő után a világos és a sötét autóban is ugyanolyan forróság lett. mindkét jármű műszerfalán, de fejmagasságban is 45 fok körül volt" - mondta Martin Bolliger, a svájci autóklub mobilitási tanácsadó részlegének vezetője a Blick.ch-nak.
A vizsgálat során, egy óra elteltével, a fehér autó felületi hőmérséklete már meghaladta a 60 Celsius-fokot, míg a fekete autó esetében ez a szám elérte a 80 Celsius-fokot. Mindkét hőmérséklet bőven elegendő ahhoz, hogy égési sérüléseket okozzon, és komoly károsodást idézzen elő a bőrön, ha valaki érintkezik a fényezéssel.
Röviden összefoglalva: sajnos nem sok jó hír van. Azonban a jó hír az, hogy még a tűző napon is megoldható az autó belső hőmérsékletének elviselhető szinten tartása. A kissé nyitott ablakok viszont nem igazán befolyásolják a légáramlást, és így a belső hőmérsékletre sincsenek jelentős hatással. A tesztek eredményei azonban azt mutatják, hogy a szélvédőre alkalmazott napvédő fólia jelentős mértékben csökkentheti a hőmérsékletet: a vizsgálatok során a fejmagasságban mért hőmérséklet 32 Celsius-fokon stabilizálódott. Ez persze nem mondható hidegnek, de kritikusnak sem.
A szakértők szerint, ha a járművet napon parkoltuk le, érdemes először alaposan szellőztetni, mielőtt beszállnánk. Ez segít a felgyülemlett hő gyors eloszlatásában. A légkondicionálót (kattintson ide az útmutatóhoz) úgy érdemes beállítani, hogy a belső és külső hőmérséklet közötti eltérés ne haladja meg a 6-7 Celsius-fokot. Ha ennél nagyobb a hőmérséklet-különbség, az megterhelheti a szervezetet, és akár megfázást is okozhat - figyelmeztet a TCS.