Szlovákiában folyamatosan emelkednek az árak, és ennek következtében a magyar bevásárlóközpontok iránti kereslet is jelentősen megnőtt. A határ közelsége miatt sokan keresnek kedvezőbb vásárlási lehetőségeket, ami új kihívásokat jelent a helyi kereskedele


Egyre több szlovákiai család indul útnak hétvégente Győr felé, hogy olcsóbban vásárolhasson be. Az infláció ugyanis kétszer gyorsabban emelkedik Szlovákiában, mint az eurózóna átlaga, így sokan a határ túloldalán keresnek megoldást a mindennapi kiadások mérséklésére. A győri pláza üzletei emiatt rendszeresen megtelnek szlovák vásárlókkal.

Szlovákiában az utóbbi hónapokban példátlan ütemben drágul az élet. A harmonizált uniós fogyasztóiár-index szerint júliusban 4,6 százalékos volt az éves infláció, amely kétszerese az eurózóna átlagának. A mindennapi kiadások növekedése miatt egyre több szlovákiai család érzi úgy, hogy érdemesebb Magyarországra átjárni bevásárolni - a győri pláza parkolójában például hétvégente rengeteg szlovák rendszámú autót látni.

A pénzügyi világban a "kétszeres infláció" kifejezés arra utal, hogy az árak mértéke olyan ütemben emelkedik, hogy az egyes termékek és szolgáltatások költségei a korábbi időszak kétszeresére nőnek. Ez a jelenség komoly hatással van a gazdaságra, a vásárlóerő csökkenéséhez és a megtakarítások értékének csökkenéséhez vezethet. Az embereknek stratégiai döntéseket kell hozniuk, hogy alkalmazkodjanak ehhez az új valósághoz, miközben a vállalkozásoknak is újra kell gondolniuk árképzési politikájukat.

A Szlovák Statisztikai Hivatal adatai szerint az árak 12 figyelt ágazatból 8-ban nőttek havi szinten. Leginkább az élelmiszerek, az alkohol, a dohány és a szabadidős tevékenységek drágultak. Éves összevetésben az oktatás és képzés költségei ugrottak meg a legjobban, 10 százalékkal. A lakhatás, a rezsi és az üzemanyagok szintén komoly terhet rónak a háztartásokra. A mindennapi vásárlások során a szlovák fogyasztók szinte minden boltban szembesülnek azzal, hogy hónapról hónapra egyre többet kell fizetni ugyanazért a termékért vagy szolgáltatásért.

A drágulás leginkább a nehezebb körülmények között élő családokat érinti, mivel jövedelmük jelentős része az alapvető élelmiszerekre és a rezsiköltségekre megy el. A reálbérek vásárlóereje folyamatosan csökken, ami a jövőben a fogyasztás mérséklődését valószínűsíti.

A győri pláza a mentőöv?

A folyamatosan emelkedő árak következtében egyre többen keresik a kedvezőbb vásárlási lehetőségeket Magyarország területén. Győr közelsége miatt különösen népszerű úti cél a szlovákiai bevásárlóturisták körében. A győri plázákban rendszeresen feltűnnek szlovák vásárlók, akik legfőképpen ruházati termékeket, cipőket, tartós élelmiszereket és háztartási cikkeket vásárolnak, hogy ezeket hazavigyék.

A magyar piacon, főleg az akciók és szezonális kedvezmények időszakában, gyakran alacsonyabb árakkal találkozhatunk, mint a szlovákiai boltokban. Ráadásul a termékek sokfélesége és a szolgáltatások színvonalának magasabb szintje is vonzó lehetőségeket kínál a vásárlók számára.

A vállalkozások is nehézségekkel küzdenek.

A szlovák vállalatok számára a folyamatos áremelkedés komoly kihívásokat jelent, ahogyan azt az ujszo.com portálon is olvashattuk. Az üzemeltetési költségek – beleértve az energiát, alapanyagokat és logisztikát – folyamatosan emelkednek, ami egyre nagyobb nyomást gyakorol a cégekre. Ha a vállalatok ezeket a megnövekedett költségeket a fogyasztókra terhelik, azzal tovább gyengítik a vásárlóerőt és csökkentik a belső keresletet. Ez az inflációs spirál önmagát táplálja, ami a vállalkozások versenyképességét is veszélyezteti, különösen a nemzetközi piacon. Az ágazatok, amelyek erősen függenek az energiaáraktól, mint például a gyártás vagy a mezőgazdaság, különösen súlyosan érintettek ebben a helyzetben.

Related posts