Politikai Tőke: Az ukrán kémügyet követő hónap során jelentős orosz dezinformációs kampány bontakozott ki a magyar közösségi média platformjain.

Az orosz dezinformációs hadviselés szerves része lett a magyar közösségi médiának – állítja egy elemzőcég. A legelterjedtebbek azok a revíziós üzenetek, amelyek összhangban állnak a magyar kormány érdekeivel, és célzottan a szélsőjobboldali szavazókhoz is eljutnak.
A Political Capital legújabb kutatása rávilágít, hogy a május elején kirobban ukrán-magyar kémügy hatására jelentős élénkülés tapasztalható az Ukrajna-ellenes és revizionista narratívák terjedésében a magyar közösségi platformokon. Ezen tartalmak célja, hogy fokozzák a magyar-ukrán konfliktusok és etnikai feszültségek jelenlétét, ami a Fidesz számára is kedvező helyzetet teremt a közelgő választások előestéjén.
Bár a kormány határozottan kizárta, hogy bármiféle revíziós törekvése lenne Kárpátalján - ahogyan arról már korábban mi is írtunk -, a kémbotrány arra is rávilágított, hogy Orbán Viktorék nem adták fel a Trianonban elvesztett területek legalább egy részének visszaszerzését. A téma napirenden tartása a elemzés szerint olyan kampánystratégia is lehet, amellyel a Fidesz igyekszik megszerezni azoknak a nacionalista választóknak a voksát, akik a Mi Hazánkra szavaznának.
A Political Capital tanulmánya arra is rávilágít: a kormánypárt fő törekvése az volt, hogy a kémbotrányt a hazai pártpolitika szintjén fegyverként használja fel a Tisza Párt ellen, ezért igyekeztek Magyar Pétert és a tömörülését külföldi érdekekkel összefonódó szereplőként beállítani. A kormányzati narratívában Ukrajna a külső, a Tisza a belső ellenség szerepét tölti be.
Azóta már kevésbé burkoltan is érte támadás Magyar Pétert, augusztus 13-án megjelent egy közlemény az orosz Külső Hírszerző Szolgálat (SZVR) honlapján arról, hogy Brüsszel őt akarja kormányfőnek, és ennek eléréséhez anyagi hátteret is biztosít. A közleményt akkor a magyar állami hírügynökség, az MTI kritika nélkül lehozta.
Az elemzés során, amely a kémbotrány következményeként eltelt egy hónapot ölelte fel, a magyar közösségi média oldalain megfigyelték a dezinformációs kampányok terjedését. Az eredmények azt mutatják, hogy a legintenzívebben az orosz érdekeltségekhez kapcsolódó platformok terjesztettek revizionista narratívákat. Ezen dezinformációs hadviselés célja nem más, mint a diplomáciai kapcsolatok fokozatos aláásása, valamint a történelmi és etnikai sérelmek hangsúlyozása - állítja a Political Capital.
A Facebookhoz képest az X platform sokkal liberálisabb a dezinformáció terén, ahol számos, anonim felhasználók által közzétett tartalom látott napvilágot. Ezek között olyanok is szerepeltek, amelyek Kárpátalja magyar megszállásáról vagy visszacsatolásáról szólnak. Ezen írások nemcsak az X-en, hanem TikTok- és Telegram-csatornákon is a legnagyobb népszerűségnek örvendtek. Volt közöttük olyan poszt, amely több százezer emberhez eljutott, de a leginkább figyelemfelkeltő tartalom nézettsége meghaladta az egymilliós küszöböt. A legnagyobb elérést a Based Hungary profil által megosztott revizionista tartalom érte el, hasonló típusú publikációk pedig más közép-európai országokban is felfedezhetők, mint például Horvátországban, Lengyelországban és Szerbiában. Ezek a tartalmak közös jellemzője a szélsőséges nacionalizmus és a radikális nézetek népszerűsítése.