Nyitrai Zsolt bejelentette, hogy május 23-ig van lehetőség a fogyasztóvédelmi konzultációs űrlap kitöltésére. Az EgerHírek tudósítása szerint ez a lépés fontos lehetőség a vásárlók számára, hogy véleményüket kifejezzék és javaslatokat tegyenek a fogyasztó

Május 23-áig lehet kitölteni a fogyasztóvédelmi konzultációt a fogyved.kormany.hu oldalon - hívta fel a figyelmet Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója szerdán Budapesten.
Nyitrai Zsolt azt mondta: a kormány a közéleti munkáját a párbeszédre alapozza, a döntések előtt kikéri az érintett társadalmi csoportok véleményét és azt lehetőség szerint beépíti a szabályozásba; eddig már közel húsz alkalommal tartottak konzultációt.
Most a fogyasztóvédelem áll a középpontban, hiszen a fogyasztók védelme mindannyiunk közös felelőssége - hangsúlyozta.
Megjegyezte:
Az online konzultáció során 12 kérdés került előtérbe, amelyek célja, hogy az emberek megosszák véleményüket különböző témákban. A kérdések között szerepelnek olyan fontos témák, mint az akciók körüli "trükközések", az online csalások megelőzése, valamint az ügyfélszolgálatokkal kapcsolatos élmények. Emellett a légiutas-jogok szigorításának kérdése is napirendre került, amely szintén sokakat foglalkoztat.
Kiemelte, hogy a fogyasztóvédelmi konzultáció során a vélemények összegzése elengedhetetlen, és ezeket figyelembe veszik a szabályozás jövőbeli formálásánál. Hangsúlyozta, hogy a konzultációt követően a fogyasztóvédelem továbbra is középpontban marad, hiszen ez a téma mindenkit érint, és folyamatos figyelmet igényel.
A fogyasztóvédelem nem szolgál mást, mint az emberek biztonságát, a családok védelmét, a tisztességes vállalkozások támogatását - emelte ki. Megjegyezte: az a fogyasztó, aki felkészült és tisztában van a jogaival, sokkal tudatosabban vásárol a hétköznapokban.
Nyitrai Zsolt kiemelte, hogy a fogyasztóvédelem szempontjából is fontos a kormányzati fellépés azokkal a kereskedőkkel szemben, akik a túlzott profitmaximalizálásra törekednek. Ennek érdekében vezették be az árréscsökkentést, amelyről úgy véli, hogy hatékony és eredményes lépés a piaci egyensúly helyreállításában.
Ahogyan említette,
Rövid időn belül több mint 800 termék ára csökkent, átlagosan 18%-kal, de akadt olyan is, amelynek ára akár 50%-kal is mérséklődött.
Sára Botond, Budapest Főváros Kormányhivatala vezetője, a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy a kormányhivatal fogyasztóvédelmi ellenőrzéseinek célja a kereskedők tisztességtelen üzleti praktikáinak visszaszorítása. E törekvés keretében fontos, hogy a kereskedők a megfelelő és pontos tájékoztatást nyújtsák, valamint hogy a fogyasztók képesek legyenek érvényesíteni jogaikat, amelyeket a törvény biztosít számukra.
Kifejtette, hogy a tavalyi évhez viszonyítva idén 25%-kal megnövekedett az árfeltüntetéssel és akciózásokkal kapcsolatos panaszok száma. Emellett 15%-os emelkedést tapasztaltak a jótállással és kellékszavatossággal összefüggő panaszok terén is. Áprilisig összesen 256 fogyasztó keresett meg a fővárosi fogyasztóvédelmi hatóságot ezekkel a problémákkal.
A telefonos ügyfélszolgálatokkal kapcsolatosan hangsúlyozta, hogy a célkitűzés az, hogy minden hívó öt percen belül elérje az ügyintézőt. Kiemelte, hogy a panaszok terén a leggyakoribbak az e-kereskedelemmel és online piacterekkel összefüggő bejelentések, amelyekből idén már több mint ezer érkezett a fővárosi kormányhivatalhoz.
A veszélyes termékek ügyében fontos megjegyezni, hogy a testi épséget és az egészséget fenyegető termékek körében a legnagyobb arányban két fő kategória található: ezek pedig a kozmetikai cikkek és a karácsonyi fényfüzérek. A statisztikák szerint ezek a termékek teszik ki a veszélyes áruk 90 százalékát.
Ahogyan említette, tavalyhoz képest idén 30 százalékkal több ilyen bejelentés érkezett a kormányhivatalhoz, elsősorban gyermekjátékok, villamos kéziszerszámok, háztartási, szépségápolási készülékek, elektromos rovarriasztók miatt.
Rávilágítottak arra, hogy a veszélyes termékek kiszűrése érdekében szoros együttműködésben dolgoznak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szakembereivel. Tavaly közel 43 ezer olyan terméket azonosítottak előzetesen, amelyek potenciálisan veszélyeztették a testi épséget és az egészséget.
A légiutas-jogokkal kapcsolatban kiemelte: ezek megsértése esetén az induló ország fogyasztóvédelmi hatósága jár el, vagyis a fővárosi kormányhivatal a Budapestről induló járatok esetén vizsgálhatja a panaszokat, míg az ide érkezők panaszaival a repülőjárat induló országának fogyasztóvédelmi hatóságát lehet keresni.
A főispán hangsúlyozta, hogy a közelmúltban a kormányzat döntése értelmében jelentősen megnövelték a fogyasztóvédelmi bírságok összegét. E lépés célja, hogy visszaszorítsák a tiszteségtelen kereskedelmi gyakorlatokat és biztosítsák a fogyasztói jogok érvényesülését.
A kis- és közepes vállalkozások esetében a bírság mértéke százezer és kétmillió forint között változhat. Amennyiben a jogsértés nagyobb léptékű vagy az egészségügyi kockázatokat hordoz, a bírság akár a nettó árbevétel 5%-át is elérheti. A nagyobb cégek számára a bírság kerete egymillió és 650 millió forint között mozog. Ha azonban a szabálysértés szélesebb fogyasztói kört érint, vagy komoly egészségügyi fenyegetést jelent, akkor a pénzbírság mértéke akár hárommilliárd forintig is terjedhet.
Sára Botond kifejtette, hogy reménykednek abban, hogy az idei évben tapasztalt panaszbejelentések számának növekedése mögött a fogyasztóvédelmi hatóság iránti fokozott bizalom áll.
Kiemelt fotó: Máthé Zoltán/MTI
Nyitrai Zsolt, a közélet kiemelkedő alakja Magyarországon, fontos szerepet játszik a politikai diskurzusban. Tevékenységei és véleményei gyakran formálják a közvéleményt, és hozzájárulnak a hazai politikai táj képéhez. A közéleti események és a politikai kihívások folyamatosan alakítják a hazai viszonyokat, és Zsolt munkássága is ebben a dinamikus környezetben valósul meg.
Ne hagyd ki a legfrissebb híreket! Kövess minket az EH Google Hírek oldalán, és légy naprakész!