Nem is sejtettem, hogy az autó, amit eladtam, valaha is tekert! Most aggódom, hogy ez problémát okozhat számomra. Mi a teendőm?


A visszatekert kilométerórával rendelkező autók száma folyamatosan növekszik, ami komoly problémát jelent a vásárlók számára. Ez a csalás torzítja az autó valós állapotáról alkotott képet, és a vevők így olyan járművet vásárolhatnak, amelynek valós teljesítménye és kopottsága eltér a megadott értékektől. Az eladók, akik esetleg nem is tudtak a manipulációról, szintén nehéz helyzetbe kerülhetnek. Cikkünkben megvizsgáljuk, milyen lépéseket tehetünk, ha gyanús a kilométeróra állása, és hogyan védhetjük meg magunkat az ilyen csalásoktól.

A visszatekert kilométeróra továbbra is az egyik legelterjedtebb csalás a használtautó-piacon, különösen a nagy futásteljesítménnyel rendelkező, külföldről behozott autók esetében. Nógrád megyében is számos ilyen eset fordul elő, ahol a vásárló jelentős kockázatot vállal, míg az eladó akár úgy is felelősségre vonható, hogy nem volt tudomása a manipulációról. Érdemes tehát alaposan utánajárni az autó előzményeinek, mielőtt döntést hoznánk.

A visszatekert kilométeróra komoly kérdéseket vet fel mind a vásárló, mind az eladó oldalán. A vevő számára az autó valós állapota és értéke rejtély maradhat, hiszen a kilométeróra manipulálása gyakran a jármű valódi használati állapotának eltitkolását jelenti. Ezzel a vevő kockázatot vállal, hiszen egy látszólag jó állapotú, de valójában sokkal többet futott autó vásárlásával nemcsak pénzügyi veszteséget szenvedhet el, hanem megbízhatósági és biztonsági problémákkal is szembesülhet. Az eladó, aki manipulálja a kilométerórát, rövid távon nyereséget érhet el, de hosszú távon komoly következményekkel kell számolnia. Jogilag felelősségre vonható, hiszen a csalás bűncselekménynek számít, és jogi következményekkel járhat. Emellett az eladó hírneve is sérülhet, ami a jövőbeli üzletek során hátrányos helyzetbe hozhatja őt. Összességében tehát a visszatekert kilométeróra nem csupán egy egyszerű trükk, hanem egy olyan kockázat, amely mindkét fél számára komoly következményekkel járhat. E helyzet elkerülése érdekében fontos, hogy a vevők alaposan ellenőrizzék az autó hátterét, míg az eladóknak érdemes a tisztességes üzlet mellett dönteniük.

A kilométeróra manipulálása sajnos még 2025-ben is az egyik legelterjedtebb trükk a használt autók piacán, különösen a régebbi, nagy futásteljesítményű járművek esetében. Nógrád megyében is számos ilyen esettel lehet találkozni, főleg a külföldről behozott autók körében. E csalás célja legtöbbször az, hogy az eladó a valósnál kedvezőbb áron tudja értékesíteni az autót, míg a vevő azt hiszi, hogy egy alacsonyabb futásteljesítményű, jobb állapotú járművet vásárol.

A helyzet komolyságát jól szemlélteti, hogy a carVertical 2024-es statisztikái alapján Magyarországon ellenőrzött gépjárművek körülbelül 11 százalékánál felfedeztek futásteljesítmény-manipulálást. A problémás modellek között nemcsak a prémium kategóriás Audi, BMW és Mercedes járművek szerepelnek, hanem a Ford Focus és a Toyota Auris is, amelyek népszerűségük miatt különösen nagy figyelmet érdemelnek.

- hangsúlyozta Bohati Balázs, a BB Car Inspection s.r.o. ügyvezetője.

A legnagyobb mértékben érintett kategóriák

Nógrád vármegyében az Audi A6, a BMW 5-ös sorozata és a Mercedes E-osztály a leggyakrabban "tekert" típus, de a Passatok és a Superb-ek is gyakran előfordulnak. Az átlagos visszatekerések mértéke döbbenetes: míg egy Audi A6 óráját átlagosan 82 ezer kilométerrel manipulálják, addig a Mercedes E-osztály esetében ez az érték 143 ezer kilométer is lehet. A prémium autók esetében az ilyen trükközés különösen veszélyes, mert ezek javítása rendkívül költséges. Egy hibás automata váltó vagy egy elhanyagolt motorfelújítás több milliós kiadást is jelenthet.

Related posts