Elképesztő felfedezés a legújabb villanyautó-teszt során: Valóban megvalósítják a gyártók által megadott hatótávot?


Két európai autóklub közös, átfogó tesztjén összesen 27 elektromos autót hasonlíottak össze a megtehető kilométerek alapján

Idén nyáron az osztrák autóklub (ÖAMTC) ismét részt vett a norvég partnerklub, a NAF által rendezett villanyautók átfogó hatótáv tesztjén. A rendezvény keretében számos olyan modellt is megvizsgáltak, amelyek az osztrák és magyar piacon még nem elérhetők, de remek bepillantást nyújtanak a kínai autógyártás legújabb vívmányaiba. Kiemelkedő példák voltak a Hongqi EHS7, a Voyah Courage és a Zeekr 7X, amelyek mind a technológiai fejlődés, mind pedig a dizájn szempontjából izgalmas újdonságokat kínálnak.

Az El Prix a világ legnagyobb és legátfogóbb tesztje, amely valós körülmények között méri fel az akkumulátoros elektromos járművek hatótávját és töltési teljesítményét. A Norvég Autószövetség (NAF) 2020 óta rendszeresen, évente kétszer – nyáron és télen – végzi ezeket a vizsgálatokat, hogy alaposan felmérje az elektromos autók teljesítményét. Az El Prix célja, hogy az autóvásárlók számára világos és részletes képet nyújtson arról, hogyan teljesítenek a villanyautók a mindennapi, összehasonlítható körülmények között.

A projekt fő célja, hogy a lehető legtöbb új elektromos autót teszteljenek a norvég nyár és tél valódi környezeti feltételei között. Ez lehetővé teszi, hogy pontosan felmérjük a járművek tényleges hatótávolságát, és összehasonlítsuk azt a hivatalos WLTP-adatokkal.

A legutóbbi téli teszteléshez hasonlóan, a mostani nyári hatótávteszten sem várták meg, hogy az autók teljesen lelassuljanak. A teszt addig zajlott, amíg a járművek – a nyilvánvaló teljesítménycsökkenés következtében – már nem voltak képesek fenntartani a kívánt sebességet.

Az autók egy mélygarázsból Oslo szívében indultak, körülbelül egyperces eltéréssel egymástól, és mindegyikük ugyanazt a tesztpályát követte. A tesztelés napján a hőmérséklet 12 és 18 Celsius-fok között ingadozott, miközben az időjárás meglehetősen változékony volt; az út során többször is megérkezett az eső. Az útvonalat úgy alakították ki, hogy megfelelően ötvözze a városi, országúti és autópályás szakaszokat.

Valószínűleg nem siették el a dolgot, mivel egy másik kutatás arra mutat rá, hogy az autópályán való közlekedés a legnagyobb mértékben befolyásolja a hatótáv csökkenését.

A hatótávteszt eredményei szerint a 27 vizsgált jármű közül 15, azaz több mint 50%, elérte vagy túlszárnyalta a gyártó által megadott WLTP-hatótávot. A legkiemelkedőbb teljesítmény 11,3%-os pozitív eltérést mutatott, míg a legnagyobb negatív eltérés 13,7% volt. Összességében a tesztelt autók átlagosan csupán 1%-kal tértek el a gyári specifikációktól.

Bár az amerikai Lucid Air 829 kilométeres eredménnyel új csúcsot állított fel, ezzel 13,7 százalékkal elmaradt a hivatalos, 960 kilométeres WLTP-hatótávjától. A kiábrándító szereplést, ahogy az ÖAMTC (Osztrák Autóklub) szakértője kifejtette, elsősorban a kihívást jelentő tesztkörülmények magyarázzák:

A Lucid jelentősen nagyobb távolságokat tett meg tíz fok alatti hőmérsékletben, és gyakrabban találkozott heves esőzésekkel, mint a tesztelés alatt álló többi jármű. Ezek a körülmények bizonyítottan hátrányosan befolyásolják az elektromos autók hatótávolságát, különösen a hegyvidéki területeken, amelyek közül az egyik a tesztpálya is volt.

A teszt során a Tesla Model 3 lenyűgöző 721 km-es hatótávolságával, valamint a BMW iX 691 km-es teljesítményével újra megdöntötték a Tesla 2023-as rekordját, amely korábban 672 km volt.

A WLTP-hatótávhoz képest a legjobban teljesítő modell a napjainkban frissített Tesla Model Y lett, amely 652 kilométeres távjával 11,3 százalékkal meghaladta a gyártó által megadott értéket – tájékoztatott Merker, az ÖAMTC szakértője.

A 27 tesztelt járműből 13 kevesebb mint 30 perc alatt elérte a kívánt 80%-os töltöttségi szintet. Mindössze egyetlen jármű lépte túl jelentősen a gyártó által megadott töltési időt.

A töltési folyamatot egy minimum 2 órás út után indították el, hogy az akkumulátor elérje a megfelelő üzemi hőmérsékletet, kezdetben pedig 10% alatti töltöttségi szintről indultak. Ezt követően az autókat 80%-ra töltötték fel, és alaposan rögzítették az összes adatot. Sajnos egy jármű műszaki hiba miatt nem tudott részt venni a tesztelésben, míg egy másik autó töltés közben problémákkal szembesült.

Az ÖAMTC perspektívájából szemlélve az autóvásárlók jövőbeli döntéseik során egyre inkább a töltési sebességre, a fogyasztás hatékonyságára és a töltőállomások könnyű elérhetőségére fognak összpontosítani. E tényezők mindegyike kulcsfontosságú szerepet játszik majd a vásárlói preferenciák formálásában, és elengedhetetlenül fontosak lesznek a fogyasztók számára.

Related posts