Magyar filmre még sosem volt ekkora várakozás a Netflixen!


A mai napig sokan élénken őrzik azt az elképzelést, hogy a mozi- és televíziós nézettség megbízható mércéje egy produkció sikerének. Pedig érdemes észben tartani, hogy egy kulturális termék értékét nem csupán ezek a számok tükrözik. Például a Hunyadi-sorozat nem csupán népszerű volt, hanem jelentős identitásformáló és közbeszédet generáló hatással is bírt, emellett pedig komoly merchandising- és országmárka-értékkel is rendelkezik. Az utóbbi két évtizedben a fogyasztási szokások gyökeresen megváltoztak. Az internet elterjedésével először az illegális letöltések számán vált nyilvánvalóvá, hogy a magyar közönség érdeklődik a hazai produkciók iránt, csakhogy sokan nem hajlandók fizetni értük. Olyan filmek, mint a Salamon király kalandjai, Veszettek vagy a Kojot, bár a mozikban nem arattak osztatlan sikert, a torrentoldalakon és különféle online videómegosztó platformokon (mint a YouTube, Videa, Indavideo) mégis jelentős népszerűségnek örvendenek. Ezek a filmek gyakran gyenge minőségben, de még mindig elérhetőek. Ez a helyzet azonban legfeljebb a kreatív alkotóknak és az ingyenes szórakozást kereső nézőknek jelent örömöt. A letöltésekből származó bevételek nem járulnak hozzá sem a közvetlen állami bevételekhez, sem a magyar filmgyártás fenntartásához. Ráadásul a filmkalózok örömére a jogi keretek sem elégségesek, hogy ezt a problémát hatékonyan kezeljék.

A streamingplatformok és az okos eszközök elterjedése jelentős hatással volt Magyarország filmfogyasztási szokásaira, hiszen az illegális tartalomletöltés mértéke drámaian csökkent. A streaming nyújtotta előnyök – mint a gyorsaság, a kényelem és a jogtisztaság – mostanra annyira vonzóvá váltak, hogy sokan hajlandóak havi néhány ezer forintot áldozni rá. Ráadásul a Covid-19 járvány időszaka csak tovább fokozta az otthoni szórakozás iránti keresletet. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy lassan véget ér annak az időszaknak, amikor a szolgáltatások ára irreálisan alacsony volt; a legtöbb streamingplatform, mint például az Apple TV+ vagy a Disney+, még mindig nem termel profitot, ami arra utal, hogy a piacon hamarosan változásokra lehet számítani.

Mivel ez valójában egy államilag finanszírozott szolgáltatás, amelynek működése nem a piaci viszonyoktól függ, vélhetően a jövőben is megőrzi vonzerejét. Ugyanakkor ez a helyzet hátrányos következményekkel is járhat: a verseny serkenthetné a jelenleg még finomításra szoruló kezelőfelület fejlesztését, valamint a felhasználói élmény javítását. Az alacsony árakat pedig úgy kellene kezelni, hogy azok ne tűnjenek drágának, ugyanakkor ne is keltsenek értéktelenség érzetet.

Közben nem szabad megfeledkezni a hagyományos televíziózásról sem mint másodkörös forgalmazási felületről (illetve a magyar tévéfilm is az utóbbi időben mintha új erőre kapott volna, lásd a Kék Róka vagy a Majdnem menyasszony pozitív fogadtatását), a már a mozikban is nagy siker Semmelweist több mint 400 ezren nézték meg a Duna TV-n, mielőtt a Netflixet is meghódította volna. Annak a megítélése tehát, hogy mi mennyire sikeres, korántsem olyan magától értetődő, de az biztos, hogy a magyar tartalmak rendszerint a Netflix toplistáin is az élre ugranak a magyarok körében.

A mozifilmek esetében szinte mindig nagy az érdeklődés, így találta meg a maga közönségét többek között A játszma, az Így vagy tökéletes vagy az Átjáróház is, miközben a mozikban is jól teljesítő filmek rendszerint streamingen is sokakat érdekelnek, a Semmelweis mellett lásd legutóbb a független finanszírozásban (de az állami adókedvezményt igénybe vevő) Futni mentem sikerét, amitől a szinte vele egy időben bemutatott Hogyan tudnék élni nélküled idén vette át a rendszerváltás óta moziban bemutatott legnézettebb film címét, 780 ezernél is több nézőjével. A Herendi-film esélyeit ezúttal épp az gyengítette, hogy idő előtt felkerült Netflixre (ahol rögtön az élre is ugrott), ahonnan ironikus módon február végén szintén egy magyar film taszította le a trónról, a tavaly a mozikban csak 50 ezer nézőig jutó Ma este gyilkolunk.

A két lenyűgöző mozisiker árnyékában A Véletlenül írtam egy könyvet is lassan átlépi a 150 ezer nézőt, ami a korábbi években bőven elegendő lett volna ahhoz, hogy a legmagasabb dobogós helyet megszerezze. A készítők azonban így is elégedettek lehetnek, és várhatóan a Netflixen is nagy sikert arat majd. A pontos számok jelentősége a statisztikák tükrében kérdéses, hiszen a Netflix ritkán oszt meg ilyen adatokat. A bevételeket illetően pedig sok producer úgy véli, hogy a Netflix gyakran kedvező áron szerzi be a magyar filmeket és sorozatokat.

A Hunyadi sikere nemcsak azt mutatja, hogy érdekelnek minket a magyar filmek, hanem azt is, hogy eladni is képesek vagyunk. A sorozat eddig is nagy siker volt, de a Netflix-premierrel többek között ahhoz a fiatalabb közönséghez is eljut, akiknek például egyszerűen nincsen kábeltelevíziója.

Related posts