Levágott egy kis részt a macskája farkából, és egy különös alkotást formált belőle. A szőrös darab kreatív kezei között életre kelt, és egy váratlan művészi kifejezés eszközévé vált.

Negyvenöt éve varázsol textilből lenyűgöző makett figurákat, és még mindig tele van friss ötletekkel - ahogy ő is mondja, soha nem szándékozik leállni az alkotással. Guba Rózsa népi iparművész különleges babakiállítása olyan időn és térbeli határokon átívelő utazást kínál a divattörténelem világába, amely nem mindennapi élményt nyújt. A kiállítás most megújult látvánnyal várja a látogatókat az újpalotai World Mall keleti szárnyában, egészen 2026. január 31-ig.
"Ez nem a véletlen műve, hanem a kemény munka és az eltökéltség eredménye. Az élet nem csupán szerencsén múlik, hanem azon is, hogy mennyit küzdünk az álmainkért. A kézügyességem nem ajándék, hanem órák, napok, évek gyakorlása és tapasztalata, ami mögött sokszor a csalódások és a nehézségek állnak." A látogató arca egy pillanatra meglepetten elkomorult, majd lassan kezdett megérteni, hogy a szerencse és a tehetség között hatalmas különbség húzódik. "Talán igazad van," mondta végül, "de nem lehet, hogy egy kicsit a sors is közrejátszik?" "Lehet, hogy van benne valami," feleltem, "de a sors csak a lehetőségeket adja, mi magunk formáljuk azokat valóra."
Azzal, hogy ön befejezi a munkát és hazatér, lehetőséget kap arra, hogy megtalálja a kikapcsolódás örömét, és azt élvezze, amit csak szeretne. Én viszont nem élvezhetem ezt a luxust. Még az első feladatot sem zártam le, már érkezik a következő kihívás, mintha csak kopogtatna az ajtómon. Az ember igazi nyugalma szinte elérhetetlen, mert mindig ott van a lista, a teendők végtelen sora, és a pörgés nem áll meg.
Hát, a művész élete már csak ilyen, gondolom magamban. Még le sem ültünk a Guba Rózsa által restaurált kanapéra, a népi iparművész máris olyan beleéléssel meséli a munkájával kapcsolatos emlékeit, mintha ezer éve ismernénk egymást.
Az újpalotai World Mall keleti szárnyában járunk, itt várja látogatóit Guba Rózsa Babakiállítása. Az egykori Asia Center második emeleti üzlethelyiségét kiállítási térré alakították át. A gyűjtemény nyitvatartási idejét a nagy érdeklődésre való tekintettel meghosszabbították, 2026 januárjának végéig merülhetünk el ebben az izgalmas, tanulságos és egyedi világban: Guba Rózsa és babáinak birodalmában.
Kényelmesen elhelyezkedünk, előkerül a diktafon, miközben a művésznő máris kézbe veszi a dohányzóasztalon pihenő apró gipszfejet, és belefog a magyarázatba.
Kifaragom a gipszformát, amelyre három különböző réteg anyag kerül: az alapja két réteg trikóanyag, amit egy réteg francia zsorzsett követ. Ez utóbbi lesz a projekt szíve-lelke. Az arc egy egyedi textilszobrász masszát kap, amelyet gondosan rászorítok a gipszre. A masszának van egy kötési ideje, és nekem ebben az időszakban kell ügyesen beillesztenem azokat a részeket, amelyeket előzőleg kifaragtam.
Az arc elkészítése egy izgalmas és kreatív folyamat, amely számos lépést foglal magában. Először is, fontos, hogy világosan meghatározzuk a célunkat: milyen stílusban és hangulatban szeretnénk megalkotni az arcot. 1. **Tervezés és vázlatkészítés**: A folyamat első lépése a tervezés. Ekkor egy egyszerű vázlatot készítünk, amely megmutatja az arc alapvető arányait és formáit. A szemek, az orr és a száj elhelyezkedését figyelembe kell venni, hogy harmonikus összképet kapjunk. 2. **Alapformák megalkotása**: A vázlat után jöhet az alapformák kidolgozása. Ekkor a fej és az arc kontúrját háromdimenziós formába öntjük, figyelve a természetes vonásokra és arányokra. 3. **Részletek kidolgozása**: Miután az alapformák elkészültek, elkezdjük a részletek kidolgozását. A szemek, az orr, a száj és a fülek finomítása következik. Itt a textúrák és a vonások árnyékolása is fontos, hogy élethű hatást érjünk el. 4. **Színezés**: A következő lépés a színezés, amely életet lehel az arcba. A bőrszínt és az árnyalatokat gondosan választjuk meg, figyelembe véve a világítást és a környezetet is. 5. **Finomhangolás**: Az utolsó simítások során a részletekre fókuszálunk. Ez magában foglalja a fény-árnyék játékot, a bőr textúrájának kiemelését, valamint a finom vonalak és árnyékok hozzáadását. 6. **Befejezés**: Az elkészült arcot végül alaposan áttekintjük, és ha szükséges, további apróbb módosításokat végzünk, hogy a lehető legjobb végeredményt kapjuk. Ez a folyamat lehetőséget ad arra, hogy kreativitásunkat kifejezzük, és egyedi, karakteres arcokat alkossunk. Az arc nem csupán formai jellemzők összessége, hanem egy-egy érzelmet, történetet is hordoz magában.
Elsőre talán furcsának tűnik, de Guba Rózsa gyermekkora nem babázással telt, hanem kreatív fúrásokkal és faragásokkal. Ekközben szenvedélyesen gyűjtötte a gyönyörű anyagokat és csipkéket, amelyek ma is meghatározzák munkásságát. A kiállításon látható alkotások csupán munkásságának egytizedét tükrözik, és ahogy ő fogalmaz, Kleopátrától napjainkig minden korszak képviselteti magát a gazdag gyűjteményben.
A római kortól kezdve a reneszánszon, a barokkon, a rokokón, a viktoriánus és Eduárd korabeli divaton át egészen a rockabilly korszakig, sőt az 1990-es évekig terjed a felhozatal. De nem csak korszakokra, tájegységekre, kontinensekre is felosztható a gyűjtemény.
Ezen kívül elkészítem az európai népviseleteket, aminek a nagy része már készen van. A magyar népviseletek, kihalt népszokások szintén megjelennek a munkáimban, bár a magyar népviseleteknél nyilván nincs itt minden, hiszen el sem férne
- Kérlek, formáld át a gondolataidat, - javasolja a népi iparművész, aki inkább a makettkészítés világában találja meg a kreatív örömét.
Nem csupán babákat alkot, hanem élő, lélegző életképeket teremt: a figurák köré gondosan megkomponált háttereket, környezeteket és kiegészítőket is ő tervez. Különféle anyagokkal dolgozik, legyen az fa, vas, bőr vagy akár macskaszőr, mindig az adott elképzeléshez igazítva. Harminckét éves korában faragta meg első öreg fejecskéjét, amihez egy egész napot töltött a budapesti tömegközlekedésen, figyelve az arcokat, hiszen a környezetében nem akadtak ráncos emberek.
A ráncos arc már készen állt, a szemöldök és a szempillák formája is megvolt, de a bajusz még mindig hiányzott. Nem állt rendelkezésemre olyan anyag, ami teljesen hitelesen visszaadta volna a kívánt hatást, de volt néhány ötletem...
Egy gyönyörű kék perzsa macskám van, akinek a farka végéből levágtam egy apró szőrszálat, és ebből sodortam egy vicces kis öreg bajuszt.
- osztja meg tapasztalatait.
Guba Rózsa mindig is tudta, hogy a kreativitás nem ismer határokat, és néha a legváratlanabb dolgokból születnek a legszebb alkotások. Amikor Budakeszire költöztek, a szomszédja, akit a helyi közélet csínját-bínját ismerő emberként tartottak számon, értetlenkedve figyelte, ahogy a művésznő február hideg szélben, metszőollóval a kezében, elindul a sűrű bozótra. A szomszéd, akinek a gondolatai a hétköznapi logika keretein belül mozogtak, csak annyit tudott mondani: „Miért nem vásárol inkább valami kész dolgot?” De Guba Rózsa szívében már ott élt a vágy, hogy egy egyszerű ágból kispipát faragjon, amely hirtelen életre kelti majd a természet szépségeit. Az ilyen pillanatokban a művészet határokat döntöget, és néha a legapróbb dolgokban találhatjuk meg a legnagyobb ihletet.
Munkáit hol képekről, hol festményekről, hogy lexikális tudására hagyatkozva mintázza meg: átlagembereket és hírességeket - uralkodókat, színészeket, mesefigurákat, tudósokat - egyaránt készít.
Guba Rózsa két évtizeden át szolgálta a japán piacot, ahol különleges babákat alkotott hollywoodi filmekhez. Munkái között szerepelt Helmut Kohl és Fidel Castro figurája is, sőt, még a svéd királyi család is felfigyelt tehetségére. Egy különösen izgalmas projekt keretében a dédnagymamát kellett életre keltenie, egy fekete-fehér fénykép alapján készített színes bábut formázva.
A szemem majd kiugrik a helyéről, mire végre összegyűjtöm a színeket. Akkoriban még létezett a kormánydelegáció, ami azt jelentette, hogy ajándékokat kellett hozni. És képzeld, engem kértek fel erre a feladatra...
- emlékszik vissza.
A mai napig Guba Rózsa számára a ruhák megalkotása az egyik legnagyobb kihívást jelenti. Az a feladat, hogy az anyag úgy hulljon a 60-70 centiméteres babákon, ahogyan azt egy 170 centis hús-vér nőn elképzeljük. Az anyag néha igencsak makacs tud lenni... Rózsa sosem számolta, hány babát teremtett eddig, és azt sem, mennyi időt vesz igénybe egy-egy makett megalkotása. Ha az idő szorításában dolgozna, az csak csalódáshoz vezetne: ő a tökéletesség elérésére törekszik.