Lángokban álló vadászrepülő és katapultálás a főút szélén – izgalmas és drámai részletek a légi balesetről. A levegőben vibráló feszültség, a pilóta bátor döntése, amikor a gép irányíthatatlanná vált. A tűz és a fém zúgása, miközben a repülőgép a föld fel


Kecskemét határában filmbe illő drámai esemény zajlott, amikor egy MiG-29-es vadászgép gyakorlórepülés közben váratlanul elveszítette az irányítást. A légicsata izgalmát idéző pillanatok után, néhány méterre a forgalmas 44-es főúttól, egy kert végében csapódott a földbe, és azonnal lángokba borult, mintha egy akciófilm legfeszültebb jelenetét látnánk. Az égő roncsok füstje az ég felé szállt, lenyűgöző és egyben rémisztő látványt nyújtva a környékbeli lakosoknak.

Peszeki Zoltán százados, a pilóta, az utolsó pillanatokban döntött a katapultálás mellett. Ezzel megmenekült az életével, azonban a repülőgép sajnos teljesen megsemmisült.

A 2008-as esetről újra beszámolt a baon.hu, a történet még ma is elképesztő részleteket tartogat - nemcsak a drámai képsorok, hanem az utóélet is megrázó tanulságokkal szolgál.

A Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról felszálló MiG-29-es egy alacsony áthúzást gyakorolt aznap, amikor a gép váratlanul a kelleténél korábban ért földet, majd visszapattant a levegőbe. Az ismételt becsapódást követően Peszeki százados, a kiképzés szabályai szerint, katapultálni kényszerült. A repülőgép ezután irányítás nélkül sodródott tovább, bukdácsolva és csúszva a kifutón, végül az aszfaltot elhagyva keresztezte a 44-es főutat, és egy közeli telek végében állt meg - lángokban állva.

Egy szemtanú, a közeli tanyán élő Szekér Istvánné így emlékezett vissza: "Furcsa, semmihez sem hasonlítható zajt hallottam, majd füst és tűz jelent meg a repülőtér felől. Még szerencse, hogy épp nem jött arra autó - a gép átvágódott az úton."

A baleset súlyosságát jól jelzi, hogy Szekeres Imre akkori honvédelmi miniszter azonnal a helyszínre sietett, majd a kecskeméti kórházban látogatta meg a szerencsésen megmenekült pilótát. Bár Peszeki Zoltán nem szenvedett maradandó sérülést, a történet nem ért véget a kórházi ellátással.

A Katonai Légügyi Hatóság és a szegedi ügyészség vizsgálata után nagy értékű haditechnikai eszköz rongálásával gyanúsították meg a századost. Végül ügyészi megrovással zárult az eljárás, mivel nem bizonyosodott be, hogy minden előírást megszegett volna - ám a futó- és fékszárnyak állapotának ellenőrzése hiányos volt.

A történtek után Peszekit nehéz döntés elé állították: maradjon-e a repülés világában, vagy búcsút mondjon neki. Pető István dandártábornok, az akkori bázisparancsnok, határozott kérdésére egyértelmű válasz érkezett: a pilóta még két évig folytatta a szolgálatát a MiG-29-esekkel, egészen azok 2010-es kivonásáig.

Related posts