Kihirdették a győztest, aki a 2026-os Velencei Biennáléra nyerheti el a lehetőséget - Librarius.hu


Megszületett a végső döntés a 2026-os Velencei Képzőművészeti Biennále magyar részvételéről.

A hazai hagyományoknak megfelelően, a Velencei Biennále nemzeti biztosaként dr. Fabényi Júlia, a Ludwig Múzeum igazgatónője, idén is nyílt pályázat keretében, egy szakmai zsűri véleménye alapján választotta ki a következő, 2026-ban megrendezésre kerülő 61. Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonjának kurátorát és kiállítását.

A tizenhárom benyújtott pályázat közül a győztes Cserhalmi Luca kurátor által támogatott Koronczi Endre képzőművész "Pneuma Cosmic" című alkotása lett.

Koronczi Endre évtizedeken át kutatja a légáramlás művészi reprezentációjának határait, amely a világunk egyik legfontosabb aspektusa. Pneuma Cosmic című projektje egy fiktív kutatás köré épül, amely feltárja a kozmikus lélegzet formáit, amelyek a légmozgásban nyilvánulnak meg, betöltve ezzel a világ egészét. A projekt során a tudományos megközelítés és a mélyen metaforikus, asszociatív gondolatok ötvöződnek, így a kiállítás párhuzamot von a légmozgás és a gondolkodás világának között. Ezzel a művész rávilágít a környezetünk intuitív tapasztalásának összetettségére, és arra, hogy mennyire fontos megértenünk ezt a dinamizmust a mindennapi életünkben.

A Bennszorult lélegzet című, nagyszabású installáció a hazai tudományosság és szellemi élet legfontosabb történeti színteréhez kapcsolódik: a megalapításának 200. évfordulóját ünneplő Magyar Tudományos Akadémia műemlék épülete kibontott szellőzőrendszerének elemeiből épül fel.

A légzésre, légmozgásra utaló további kiállítási elemek - mint a természeti jelenségekről készült videófelvételek, az érzékelés határait feszegető lélegző fal installáció, a Végtelen türelem, vagy a Balogh Máté Erkel Ferenc-díjas zeneszerző által komponált helyspecifikus hangelemek - tovább gazdagítják az érzékekre és az értelemre egyszerre ható, a kiállítótér adottságait jól használó komplex művet.

A kiállítás erénye, hogy a kiérlelt, személyes koncepción túlmutatóan szorosan kapcsolódik a kortárs környezetesztétikai és környezetpszichológiai diskurzusokhoz is, felhívva a figyelmet a levegőhöz és a szellemi/természeti környezetünkhöz való elmélyültebb viszonyunk fontosságára.

Koronczi Endre (1968) Munkácsy Mihály-díjas képzőművész, aki az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem egyetemi docenseként is tevékenykedik. A '90-es évek óta kiemelkedő szereplője a hazai konceptualista művészet világának. 2000 óta ő az ikOn platform alapítója és fenntartója, amely a képzőművészeti események adatbázisaként funkcionál. Számos nemzetközi kiállításon képviselte munkáit, önálló tárlatai Prágában, Berlinben, Lisszabonban, Pozsonyban, Kolozsváron, Genfben és Rotterdamban is megrendezésre kerültek.

Nemzetközi aktivitása mellett kiállításai voltak többek között olyan meghatározó hazai kiállítóterekben, mint a Budapest Galéria, Műcsarnok, Kiscelli Múzeum, OFF-Biennále, ICA-D, Ludwig Múzeum, Trafó Kortárs Művészetek Háza, Ferenczy Múzeumi Centrum, MODEM, Magyar Nemzeti Galéria, Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, Godot Kortárs Művészeti Intézet. Utóbbi helyszínen a 2024-ben rendezett, a velencei projekt egyik előzményének tekinthető Kérem, sóhajtson Széchényi Úr! című kiállítását AICA-díjra jelölték a legjobb egyéni kiállítás kategóriában. A kiállítás kurátora Cserhalmi Luca (1995) művészettörténész, kurátor.

Related posts