Valóban létezik olyan mítosz a repülés világában, amely azt sugallja, hogy ha betörik egy ablak a repülőgépen, az utasokat kiszippantja a vákuum. De vajon mennyire igaz ez a félelem? A repülőgépek ablakai rendkívül erős anyagból készülnek, és a kabin nyom


A repülőgép ablakának betörése, és az utasok vákuum általi kiszippantása 10 ezer méter magasságban - ez a szörnyű forgatókönyv már nemcsak az akciófilmek kedvelt kliséje, hanem a repülési mítoszok között is jól ismert. Talán a leghíresebb jelenet, amikor James Bond ördögi ellenfele, Goldfinger, fegyverével áttöri a repülőgép ablakát, ezzel saját végzetét is megpecsételve. De vajon csupán egy fiktív történet ez, vagy lenne valóságalapja is? A kérdés izgalmas, és a válasz nem is olyan egyértelmű, mint elsőre tűnik. A repülőgépek tervezése során figyelembe veszik a légnyomás különbségeit és a biztonsági előírásokat, de a filmek világában könnyen átléphetjük a valóság határait.

Természetesen, de nem pont úgy, ahogyan azt a filmekben szokták bemutatni. Való igaz, hogy ha a repülőgép külsején lyuk keletkezik, az azonnali nyomáscsökkenést idéz elő. Ennek magyarázata, hogy az utastér légnyomása hasonló a földfelszíni értékhez, míg a gépen kívüli nyomás csupán annak egynegyede - tájékoztat az SWR.

Ezért a belső és a külső között erős nyomásgradiens van, amelyet a repülőgép külső burkolatának el kell viselnie. Ha ott lyuk keletkezik, azonnal kiáramlik a levegő a kabinból, és szívás alakul ki, de elég erős ahhoz, hogy magával húzza az embereket?

Metin Tolan fizikus, aki számos kísérletet folytatott diákjaival, arra a megállapításra jutott, hogy a vákuum szívóereje nem elegendő ahhoz, hogy egy James Bond-féle gonosztevőt kirángasson az ablakon. A nyomáskiegyenlítés hatása inkább egy erősebb széllökéshez hasonlítható, és semmi olyasmi nem történne, amit egy ügyes bűnöző ne tudna könnyedén megoldani.

Fontos szempont az is, hogy mennyire közel helyezkedik el valaki a betört ablakhoz. Amíg a Goldfinger nevű antihős hihetetlen módon elragadtatott a kabin vákuuma, addig a közvetlenül az ablak mellett álló személy számára a szívás ereje drámaian megnő.

A legtöbb esetben a szívóhatás nem elegendő ahhoz, hogy egy felnőtt ember átjusson a túl szűk ablakon – különösen, mert ez a jelenség csupán egy rövid időszakig tart, ezután a légnyomás egyenlítődik. Így az illető valószínűleg az ablakkerethez ragadna, tehetetlenségében.

Bár nem valószínű, hogy a vákuum képes lenne egy betört ablakon át kiszívni, mégis javasoljuk, hogy repülés közben mindig viseld a biztonsági övet. Ez az öv nem csupán a helyeden tart, hanem védelmet nyújt abban az esetben is, ha a nyomáscsökkenés következtében hirtelen elveszítenéd az eszméleted, vagy ha turbulencia lépne fel. Az óvatosság sosem árt!

Related posts