Hogyan bűvölnek el minket az ingatlanhirdetések?


Ingatlant eladni - elvileg - nem bonyolult, ahogy venni se. Meghirdetjük, megveszik; megnézzük, megvesszük. Jól eladni és jól venni viszont nem könnyű, ám hogy itt mit jelent a 'jól' jelző, sok mindentől függ. Az eladó részéről azt, hogy megfelelő áron adjuk el, és lehetőség szerint ne álljon a piacon hónapokon át a lakás, a vevő felől pedig leginkább azt, hogy ne rabolják feleslegesen az időnket félrevezető ajánlatokkal.

A dörzsölt ingatlanügynökök mindent megtesznek azért, hogy a szörnyűséget is jó színben tüntessék fel - nem azért, mert hátha nem tűnik fel, hogy rohad a fal, hanem azért, hogy a lehető legtöbb érdeklődő nézze meg azt a szörnyűséget. Ha több a hal, nagyobb az esély a fogásra.

Összegyűjtöttem néhány gyakori hirdetési trükköt, amelyekkel a potenciális vásárlókat próbálják meg elcsábítani. Vannak olyan frázisok, amiktől jobb, ha inkább elfordulunk, de akadnak olyanok is, amelyeket érdemes figyelmen kívül hagyni. Ezen kívül léteznek olyan ajánlatok is, amelyek valóban előnyösek lehetnek számunkra. Érdemes tehát alaposan megfontolni, mit is olvasunk a hirdetésekben!

Természetesen! Íme egy egyedibb változata a "Környék és körei" témának: **A környezet és annak hatásai** A környezetünk, amelyben élünk, nem csupán a fizikai tér, hanem egy komplex rendszer, amely folyamatosan formálja mindennapjainkat. A környékünk szépsége, a természet csodái és a közösségünk dinamizmusa mind hozzájárulnak ahhoz, hogy miként érezzük magunkat. A helyszínek, ahol felnövünk, mély nyomot hagynak ránk. Gondoljunk csak a kis utcákra, ahol gyermekkorunkban játszottunk, vagy azokra a parkokra, ahol az első barátságainkat kötöttük. Ezek a helyek nemcsak fizikai terek, hanem emlékek, érzések és kapcsolatok szövevényei. A környékünk körei – legyenek azok baráti társaságok, családi kötelékek vagy közösségi események – szintén alapvető szerepet játszanak az életünkben. Ezek a kapcsolatok nemcsak támogatást nyújtanak, hanem formálják identitásunkat is. A közösségi élmények, a megosztott nevetések és a közös kihívások mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egyedülálló módon tapasztaljuk meg a világot. Ezért fontos, hogy tudatosan figyeljünk a környezetünkre és a körülöttünk lévő kapcsolatokra. Hiszen a környék és annak körei nem csupán háttérben zajló események, hanem a mi történetünk részei is.

Az ingatlanpiacon az egyik legmeghatározóbb tényező a helyszín. Egyszerű a logika: ha egy lakás a Rózsadombon található, az értéke szinte garantáltan megmarad. A jó környéken elhelyezkedő ingatlanok általában stabilan tartják az árukat, kivéve, ha váratlan változások történnek, mint például a szomszédos telken átvezetett vasútvonal vagy autópálya, de a Rózsadombon ennek a valószínűsége csekély. Ezért, amikor ingatlanhirdetést készítünk, érdemes a legkevésbé vonzó környékeket is próbálni vonzóbb fényben feltüntetni, mintha valóban az ideális választás lenne.

"Hirdetem eladásra ezt a lakást a kerület legforgalmasabb zónájában, ahol a városi élet pezsgése és a mindennapok sürgése-forgása találkozik. A XII. kerület legnépszerűbb része talán különbözőek lehetnek, de sokak szerint a Kútvölgy felső sarka a titkos kedvenc. Egy kanyargós utcában, ami távol esik a nyüzsgő boltoktól, mégis megvan a maga varázsa – a nyitott ablak mögött hallható csend és a madarak éneke igazi luxus. Most pedig lássuk a XI. kerületet: vajon hol található a legfrekventáltabb helyszín? Valószínűleg Lágymányos vagy Gellérthegy között dől el a verseny, hiszen mindkettő különleges élményeket kínál, de talán a Duna-part közelsége és a sokszínű kulturális lehetőségek miatt a Lágymányos a nyerő. Mindenesetre, bármelyik kerület is legyen a favoritod, a városi élet izgalma és a nyugalom keveréke mindenhol megtalálható."

Nos, lényegében bármi lehet népszerű, még Albertfalva is - bár ezt talán a legkeresettebb kifejezésnek mondhatjuk. Persze, kit érdekel, hogy rajtunk kívül hányan szeretnének odautazni. Minden helyszín lehet frekventált, pedig a Duna-part és Madárhegy között óriási különbségek vannak; autóval is negyedóra az út, és ez még csak a kezdet. A legfrekventáltabb kifejezés tehát valójában olyan, amivel nem érdemes foglalkozni, mert annyiféle értelme lehet.

Vagyis ocsmány. Vagy nincs ott semmi, mert két éve dózerolták le a dzsindzsát és hordták el a szemetet az utolsó utca végén, ahol felhúztak egy lakóházat, vagy van ott valami, ami jobb lenne, ha nem lenne ott. Lehet, hogy a rozsdaövezet szélén vannak a házak, lehet, hogy egy valamikori állami, katonai, egészségügyi intézmény jelentette a "mágnest", ami bezárt húsz éve, és azóta se történt semmi, de az egyik közeli gyárépület helyén kétszáz lakásos lakótelep épül. Lehet, hogy szörnyű állapotú lakóházak vannak a környéken, de beindult egy-egy társasházi fejlesztés. Bármi is legyen, tíz-húsz évig még bitang rossz lesz oda hazajárni. De ha ezt kibírjuk, tényleg lehet belőle tuti környék.

Ez befektetésnek nagyon jó, hiszen jó eséllyel sokkal meredekebben fognak itt emelkedni a négyzetméter árak, mint egy átlagos környéken, de ha májustól innen szeretnénk oviba vinni a gyereket, akkor meg kell fontolni, jó ötlet-e. Mert mondjuk nincs ovi. A rozsdaövezeti beépítéseknél különösen fontos körbenézni, mi van a környéken. Ha egy lakóházak által határolt foghíjtelek épül be, akkor elvben minden adott, de ha az egyik szomszéd telken használtautó-lerakat van, a másikon gaz és némi szemét, a harmadikon pedig egy bezárt kábelgyár, akkor ott nem lesz infrastruktúra.

Fontos szempont lehet, hogy az utcában találhatók-e fák, illetve hol van a legközelebbi park. Különösen vonzó megjelenést kölcsönöz a hirdetéseknek, ha szerepel benne a "ligetes" kifejezés. Azonban a "ligetes" környezet gyakran azt jelenti, hogy egy forgalmas, kétszer háromsávos út mellett, ahol valószínűleg villamos vagy troli is közlekedik, és buszok biztosan járnak, mindössze húsz fa és harminc bokor található. Technikailag valóban ez a liget, tele fákkal és bokrokkal, viszont a valóságban ez szinte biztosan elviselhetetlen környezetet eredményez: nem lehet kényelmesen sétálni, és az ablakokat is nehéz kinyitni. Budapest például Dózsa György útja remek példa erre.

Ha nem ez lenne a helyzet, akkor az lenne a hirdetésben, hogy madárcsicsergős. Esetleg természetközeli. Vagy karnyújtásnyira van csak az erdő, tájvédelmi körzet, amit akarunk. Persze lehet, hogy van madár - a galambon kívül -, csak az már március közepére rekedtre ordította magát a zajban. Persze ha nem zavar, hogy ablakot csak pucoláskor nyitunk, akkor nem gond.

Ahol tényleg kiváló a közlekedés, ott ezt nem kell beleírni a hirdetésbe. Nyugati, Keleti, Déli, Blaha, Széll Kálmán tér, Rákóczi út, Thököly út, Fehérvári út. Elég csak utalni rá, hogy ezek a csomópontok sétatávra vannak. Van ahol persze akkurátusan minden jármű és átszállási kapcsolat ott van a hirdetés végén négy sorban, de akkor fel kell tenni a kérdést, ugyan miről szeretnék elterelni a figyelmet?

Ha a hirdetésben azt olvassuk, hogy a közlekedés kiváló, az általában annyit jelent, hogy csupán öt percnyi sétára található egy buszmegálló. Hogy az a busz hova visz, az már részletkérdés, de gyakran egy forgalmas csomópont vagy metróállomás irányába. Innentől kezdve pedig már csak egy lépés, és elérhetjük a vágyott célunkat. Azonban a legelképesztőbb közlekedési hirdetés, amit valaha láttam, a Római-part volt. Bár sokan imádják ezt a helyet, az, hogy egy busz elvisz minket a szentendrei HÉV-hez, cseppet sem közelíti meg a "kiváló" szintet; olyan távol van tőle, mint a pannon gyík a komodói varánusztól.

Természetesen! Íme egy egyedi változat: "Az otthon falain belül"

Lépjünk be a házba, miután alaposan körülnéztünk a környéken. Minden hirdetésben szereplő társasház általában remek közösséggel büszkélkedhet, ahol a szomszédok barátságosak és csendesek. De ha a hirdetésben nem találunk ilyen információt, akkor lehet, hogy a ház lakója a macskás néni, akinek a házában mindig ott az elmaradhatatlan macskaszőr, vagy éppen az a szomszéd, aki hangosan hallgatja a zenét, akár hajnalig bulizva a barátaival. Emellett ott van az is, aki a kutyáját reggel tízkor egyszerűen magára hagyja, miközben az idegbeteg állat csak ugrál a bejárati ajtó körül. Az airbnb lehetősége mindig izgalmas, és ha a hirdetésben kifejezetten említik, hogy lehetőség van airbnb-zni, akkor készüljünk fel arra, hogy a ház gyakorlatilag egy szállodává alakul. Belépve a lakásba pedig bármi várhat ránk, hiszen az élet sosem unalmas!

Vagyis kicsi és cseppet sem praktikus, mintha egy párizsi apartmantban járnánk. Az ékszerdobozok sokszor tetőtéri lakások vagy egy nagy polgári lakásból leválasztott, félig értelmetlen szoba egynégyzetméteres konyhával és másfeles fürdővel. Esetleg hegyesszögben végződő konyha, lőrésablakú háló pirinyó erkéllyel, ahová kifér egy sámli és egy korlátra akasztott növénytartó asztalként használva.

Ez az ékszerdoboz a tulajdoni lapon csupán 27 négyzetméternek van feltüntetve, de valójában 56 négyzetméteres belső kétszintes kis búvóhely, ami a legjobb esetben valóban kétszintes, a rosszabb esetben pedig galériás kialakítással bír. Ha egy hirdetés külön hangsúlyozza, hogy a felső szinten ablak is található, könnyen elképzelhetjük, hogyan fantáziálnak a hirdetők a szobák elrendezéséről. Talán üvegtéglák engedik be a fényt annyira, hogy az ágyneműt lámpa nélkül is át lehessen húzni, vagy esetleg a hatalmas ablak felső harminc centimétere lóg be a galéria fölé, megadva a különösen szokatlan hangulatot.

Mivel minden ablak a belső udvarra néz, a lakások csendesek, ám ennek ellenére világosak. Ez különösen igaz a legfelső emeletre vagy esetleg az azt követő szintre, ha az udvar elég tágas. Azonban a földszinti és első emeleti lakások sosem rendelkeznek ezzel a világossággal. Történelmileg is elmondható, hogy egészen a nyolcvanas évek közepéig senki nem vágyott ilyen típusú lakásokra. Ráadásul a telekkönyvben földszintként feltüntetett lakások is gyakran félemeletiek. A sötét otthonokat általában úgy prezentálják, hogy minden lámpa ég, ami fontos tényező, amit sosem szabad figyelmen kívül hagyni. Ha éjszakai őrként tevékenykedünk, ez nem jelent problémát, de ha bármilyen növényt szeretnénk életben tartani, az már komoly kihívást jelenthet.

Ez nagyjából a forgalmas helyek megfelelője. Valójában semmit sem mond a lényegéről. Mindenkinek más az ideális! Egy helyiségben vécé és fürdőszoba, vagy inkább külön-külön? A konyha a sarokban, elkerítve, vagy inkább a nappalival egy légtérben? Sok kis szoba, vagy inkább egy tágas tér? Talán annyit biztosan kijelenthetünk, hogy a jó elrendezés nem tartalmazza az egymásba nyíló szobák kusza hálózatát, és a tíz négyzetméteres nappali-harminc négyzetméteres hálószoba kombináció sem éppen ideális.

Ha egy lakás számos lehetőséget kínál, az gyakran azt jelenti, hogy a helyzet nem éppen rózsás, és valószínűleg mindent a gyökeréig kell átalakítani. De itt jön a jó hír: a lehetőségek tárháza szinte végtelen. Ez sokkal jobb, mint az "alkalmas" kifejezés, ami gyakran csak üres ígéret. Az alkalmas lakásnál ugyanis sokszor el kell viselni, hogy a vizes helyiséget át kell helyezni a lakás másik végébe, miközben vésnünk kell a falakat és parkettát cserélnünk. Vagy épp egy szobát szeretnénk leválasztani, de annak az ablaka a lichthofra néz, ami nem éppen ideális. Szóval inkább nézzük meg, milyen lehetőségek várnak ránk!

Az ablak és a hall fogalma mintha új értelmet nyert volna. A hall egy olyan tér, amely nem rendelkezik ablakkal, így nem tekinthető igazi szobának. Ugyanakkor, ha egy tizenöt négyzetméteres, haszontalan hall plusz fél szobaként tűnik fel az alaprajzon, akkor az máris dolgozó térként szerepelhet. Ha pedig ablak nélküli a helyiség, a lichthof varázslatos módon ablakká alakul, és máris megvan a külön hálószoba. Ez minden gyerek titkos vágya.

A szemednek higgy

Az ingatlanhirdetés olyan, mint egy ízletes tejföl vagy egy színpompás falfesték: első ránézésre csábító, ígéretes és szinte lehetetlen ellenállni neki. A hirdetésekben gyakran találkozunk olyan szavakkal, mint „lenyűgöző” vagy „kivételes”, amelyek csábítóan csengnek, de a valóságban sokféle lehetőség rejtőzik mögöttük. Ha tisztában vagyunk azzal, hogy mit is takarnak ezek a kifejezések, rengeteg időt takaríthatunk meg, és fókuszálhatunk arra, ami igazán számít: hogy megtaláljuk a számunkra ideális otthont. Legyen szó tejfölről vagy lakásvásárlásról, a kulcs a tudatosságban rejlik.

Related posts