Bár az F1 igyekezett izgalmat csempészni a Monacói Nagydíjba, a végső eredmény mégis elmaradt a várakozásoktól.

Lando Norris a 2025-ös Monacói Nagydíjon – Kép: Jakub Porzycki / Reuters
Hosszú évek óta a Forma-1-es Monacói Nagydíj egy nagy kihívás elé néz, hiszen a fényűző sztárparádé és a ragyogó körítés mellett a versenyek gyakran unalmasan telnek. A keskeny utcákban, melyeket szalagkorlátok szegélyeznek, a mezőny szinte lehetetlen helyzetbe kerül, hiszen az előzésre alig van esély, különösen a mostani, 2 méter széles versenyautók esetében. Ezen a helyzeten próbálnak változtatni a 2025-ös futamra bevezetett kísérleti szabálymódosítással, amely előírja, hogy a versenyzőknek a megszokott egy helyett két kötelező kerékcserét kell végrehajtaniuk. Reméljük, hogy ez a lépés fokozza az izgalmakat és új színt visz a monacói versenyekbe.
Ez a megoldás sajnos nem bizonyult hatékonynak, nem volt benne sem extra dráma, sem különösebben bonyolult taktikázás, pedig akár még sikeres is lehetett volna az a stratégia, hogy a 78 körös verseny során két boxkiállást iktassanak be.
A rajt Monacóhoz mérten meglepően simán jött el, nem volt kavarodás, de így is volt baleset már az első körben, az egyik újonc, Gabriel Bortoleto csúszott bele a gumifalba az alagút bejárata előtt a Sauberrel. Mivel igazítani kellett a gumifalon, ez előhozta a virtuális biztonsági autót, az élről viszont senki nem élt a lehetőséggel, hogy kisebb időveszteséggel tudja le az első kerékcseréjét. Az éles verseny az ötödik körben folytatódott, a következő nagyobb esemény pedig a kilencedik körben jött, amikor Pierre Gasly kapta el az Alpine bal elejével Cunoda Júki versenyautójának hátulját. A felfüggesztése és az első szárnya is eltört, ami komoly mennyiségű törmeléket hagyott a pályán.
A verseny 15. körében az első tíz között először jelentkezett változás: Isack Hadjar a lágy gumikra váltva egy kerékcserével a 8. helyre csúszott vissza. Ebben nagy szerepe volt a csapattársának, Liam Lawsonnak, aki a kerékcsere előtt sikeresen feltartotta a mezőnyt, lehetővé téve Hadjarnak, hogy minimális helyveszteséggel, éppen Lawson elé térjen vissza. Ez a kerékcsere egyébként más versenyzők számára is kedvet csinált, hiszen Fernando Alonso és Esteban Ocon a 6-7. helyről álltak ki pár körrel később, és lassan a többiek is követték őket. Az élmezőnyből Max Verstappen várta a leghosszabb ideig az első kerékcseréjét, végül a 28. körben a 4. helyre tért vissza. Ekkor az első hat sorrendje Lando Norris, Charles Leclerc, Oscar Piastri, Verstappen, Hamilton és Alonso volt, míg Hadjar már jóval a verseny felénél túlesett a két kötelező kerékcserén.
Az élen nem zajlott kifejezetten éles csata, Norris előnye már 6, Leclerc-é pedig 5 másodpercnél is nagyobb volt a mögötte haladó versenyzőkkel szemben. Verstappen is lemaradt, hiszen ő Piastrit 2 másodpercnél nagyobb hátrányból követte. A dobogós helyezések helyett sokkal inkább arra lehetett figyelni, hogy Norris hány versenyzőt köröz le, hiszen a 43. körben már csak a legjobb öt pilótát nem tudta megfogni. Eközben a két Mercedes stratégiájára is kíváncsiak voltunk: a 44. körben még egy kerékcserét sem hajtottak végre, nemhogy kettőt. Ráadásul George Russell boxutca-áthajtásos büntetést is kapott, mert Alex Albont a pályán kívül előzte meg, ezzel tulajdonképpen biztosítva, hogy nem szerzi meg a pontokat.
További izgalmat hozott a futamba, amikor Verstappen a második kerékcseréje előtt átmenetileg átvette a vezetést, és annyira feltartotta Norrist, hogy Leclerc helyzetbe került a McLaren mögött. Verstappen célja egyébként világos és érthető volt: az utolsó lehetséges pillanatig marad az élen, mert ha esetleg olyan dolog történik, ami miatt meg kell szakítani a futamot, a piros zászló alatt ingyen megcsinálhatja a kerékcserét és nyer, ha viszont korábban kereket cserél, biztosan visszacsúszik a negyedik helyig.
Piros zászlós esemény viszont nem jött, így Verstappen az utolsó előtti körben letudott kerékcseréje után a negyedik lett. A két Mercedes is letudta a végén a két kerékcserét, Russell a büntetéssel együtt is 11. lett, Antonelli utolsóként, a 18. helyen ért célba (Gasly után Fernando Alonso is kiesett).
Norris így az utolsó körre vette csak vissza a vezetést, utána viszont könnyedén húzta be pályafutása 6. futamgyőzelmét. A dobogóra még Charles Leclerc és Oscar Piastri fértek oda, majd sorban Verstappen, Lewis Hamilton, Hadjar, Ocon, Lawson, Albon és Carlos Sainz lettek még pontszerzők.
A pontversenyben Piastri továbbra is vezet, de eléggé megközelítette őt csapattársa, Norris, a két McLaren-pilóta 161 és 158 ponttal áll. Mögöttük Verstappen (136), majd Russell (99) következnek, az ötödik helyen Leclerc 79 ponttal áll. A csapatversenyben a McLaren már most nagyon elhúzott, ők 319 pontnál állnak. Mögöttük viszont óriási a csata, a Mercedes 147 ponttal második, a Red Bull 143-mal harmadik, a Ferrari pedig 142-vel negyedik.
A következő izgalmas eseményre egy hét múlva, május 30. és június 1. között kerül sor, amikor a Spanyol Nagydíj versenyhétvégéje veszi kezdetét.