Az új Nintendo Switch valóban izgalmas konzol, de jelenleg talán nem érdemes azonnal a bolt felé venni az irányt.


Nyolc esztendeje, hogy a Nintendo bemutatta máig tartó hatását kifejtő, rendkívül népszerű konzolját, a Nintendo Switch-et. A japán videójáték-ipar óriás mindig is az innováció szószólója volt, és saját fejlesztésű játékaival, valamint forradalmi konzoljaival gyorsan a játékipar egyik kulcsszereplőjévé nőtte ki magát. Különösen a kézikonzolok terén tűnnek ki, ami nem meglepő, hiszen itthon sokan még ma is hajlamosak a különböző konzolokat Game Boy-ként vagy Nintendóként emlegetni.

A Switch új fejezetet nyitott a modern kézikonzolok világában, forradalmi megoldásával. Ez a készülék valójában egy hibrid konzol, amely lehetővé teszi, hogy hordozható formában, kézből játsszunk, de ha a készüléket dokkolóba helyezzük, akkor teljes értékű, otthoni konzollá alakul át, amely a tévén is megjeleníti a játékokat. A Switch óriási népszerűségnek örvend, hiszen az elmúlt nyolc év során a Nintendo több mint 150 millió darabot értékesített belőle. Jelenleg ez a harmadik legnagyobb példányszámban eladott játékkonzol a világpiacon.

Hiába kapott a Switch egy kizárólag kézikonzol funkciót betöltő Lite, és egy jobb kijelzővel felszerelt Oled kiadást, a gyermekbetegségeit nem tudta kinőni. Számítani lehetett rá, hogy a Nintendo előbb-utóbb kiadja majd a Switch utódját, és ez így is lett, a cég év elején leleplezte a Switch 2-t. Tavasszal aztán még nagyobbat gurítottak, ekkor már több mindent elárultak az új konzolról, június elején pedig meg is jelent a Nintendo következő nagy dobása. A megjelenés legnagyobb kérdése, hogy meg tud-e felelni a Switch 2 a rajongók elvárásainak. Nos, ez attól függ, mit vártunk pontosan tőle.

Kezdjük az elején: a Switch 2 első ránézésre egyértelműen nagy ugrás az elődjéhez képest, és nem csak azért, mert a hátlapon és a dokkolón is van egy bazinagy kettes. A gép először is nagyobb lett elődjeinél, a konzol lelke, a képernyő 7,9 hüvelyk lett (összehasonlításképpen: az alapmodell 6,2, az Oled pedig 7 hüvelykes volt). Az eredeti konzolhoz képest a Switch 2 sokat vesztett kissé gyermekded bájából, szinte teljesen eltűntek a színek, és egy nagyon elegáns, matt fekete gépet kapunk, lekerített élekkel, kellemes tapintású és - ami szintén nagyon fontos - meglepően jó ujjlenyomat-álló műanyag borítással.

A kék és sárga borítás az analóg karok körül egyértelműen jelzi, hogy egy Switch készüléket tartunk a kezünkben. Ezek a színek nemcsak a gép külsején, hanem a lecsatolható joycon kontrollerek oldalán is megjelennek, valamint a csomagoláson is visszaköszönnek. Az új Switch 2 egyik figyelemre méltó újítása az elődjéhez képest, hogy a joyconok nem csupán egy sínen csúsznak a középegységre, hanem mágnesek segítségével kapcsolódnak a képernyő két oldalához. A bejelentést követően sokan aggódtak, hogy ez a megoldás a készülék szerkezeti gyenge pontjává válhat, hiszen a joyconok egy kiálló csatlakozóra tapadnak.

Bő egy hét intenzív és változatos használat után azt kell mondanom, hogy a joyconok stabilitása egyáltalán nem tűnik reális veszélynek. Hihetetlenül könnyedén és szorosan tapadnak a helyükre, szinte kihívásnak számít őket eltávolítani. A hátulján található gombok megnyomásával egy kis pöcök kiemeli a kontrollereket, de ennek ellenére az embernek az az érzése, mintha ki kéne tépnie őket. A joyconok ezen kívül csatlakoznak a csomagban mellékelt kontroller-átalakítóhoz, ami szintén megújult, de sajnos sem ergonómiája, sem anyaghasználata nem vált ki különösebb elismerést. Azonban egy igazán figyelemre méltó újdonság a két csuklópánttal ellátott keret, amit a joyconokra helyezve egérként is használhatunk. Ez a funkció meglepően jól működik, és igazi értéket ad az új konzolhoz.

A Joy-Conokkal kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy a gombok és az analóg karok igazán kiváló minőségűek, de a legnagyobb kérdés, hogy örökölték-e az előd egyik legnagyobb problémáját, a stick driftet. Ez a jelenség azt jelenti, hogy az analóg karok hibásan érzékelnek mozgást, még akkor is, ha nem érintjük őket. Ennek megbízhatóságát sajnos csak hosszabb távú használat után tudjuk pontosan felmérni.

Sokat fejlődtek viszont a joyconok lecsatoláskor előbukkanó hátsó gombjai, sokkal jobb velük játszani, mint elődjeikkel. Egy biztos viszont, a Switch 2 ergonómiájában semmivel sem jobb az elődjénél, így huzamosabb kézi játékot követően továbbra is érdemes zsibbadt tenyerekre számítani.

Jó hír, hogy az új konzolhoz egy innovatív támaszték is társult, ami szinte a képernyő teljes szélességét lefedi. Ez a fémláb közel 180 fokos szögben nyitható, és bár remekül végzi a dolgát, azért az életünket nem bíznánk rá. A Switch 2 emellett egy új USB-C portot is kapott, így az új dokkolón keresztül már LAN-kábellel is csatlakozhatunk az internethez. Az otthoni konzollá alakító egység inkább egy olcsóbb kenyérpirítóra emlékeztet, de a hűtési megoldása modernizálva lett. Nem érdemes csodákat várni tőle, amit tudnia kell, azt tudja, és bár melegszik, a zajszintje nagyon alacsony, így nem zavaró a használat során.

A 2021-ben piacra dobott Switch Oledhez képest elsőre talán visszalépésnek tűnt az új konzol LCD-képernyője, kézbe véve mégis nehéz belekötni. A Switch 2 kézikonzol módban full HD, dokkolva pedig 4K-s felbontásra is képes, játéktól függően pedig mindkét üzemmódban kihajtható belőle akár 120 hertzes képfrissítés is.

a Switch 2 hardverének fejlesztése során a Nintendo nemcsak a számítási teljesítményre összpontosított, hanem a játékélmény gazdagítására is. Az együttműködés az Nvidiával új grafikai lehetőségeket nyit meg, amelyek lehetővé teszik a látványosabb és részletgazdagabb játékok létrehozását. A RAM megtriplázódása és a 256 GB-os belső tárhely nemcsak a játékok futtatását, hanem a játékosok által tárolható tartalmak mennyiségét is jelentősen megnöveli. Bár 2025-re talán nem lesz elegendő, hogy a legújabb címek mindegyikét elhelyezzük, a bővíthetőség lehetősége a speciális Express SD-kártyákkal azért kedvező megoldás. A Nintendo tehát nem a grafikai versenyt a nagyobb konzolokkal kívánja megnyerni, hanem inkább a saját, egyedi megközelítését hangsúlyozza, amely a játékosok élményét helyezi a középpontba. Ezzel együtt a Switch 2 nemcsak technikailag fejlődött, hanem új utakat is keres a szórakoztatás terén.

A Switch 2 teljesítménye olyan szintű, amelyet a vállalat valószínűleg már az eredeti konzol tervezésekor is elképzelt.

A Switch 2 elődjéhez képest, amely nem ritkán akadozott a menükben, szinte zökkenőmentesen prezentálja a játékokat. Ez különösen jól megfigyelhető az egyetlen induló címnél, a Mario Kart Worldnél. A tizedik Mario Kart lenyűgözően szép grafikával bír a konzolon, és ha tévére kötjük, 4K-s felbontás mellett is stabilan 60 FPS-sel száguldhatunk a pályákon. De nem is akármilyen pályákon! A versenypályák változatos dizájnja kétségkívül a World legnagyobb erőssége, ráadásul mivel ez a sorozat első nyílt világú kiadása, sok helyszín között versenyezhetünk, ami új dimenziót ad a játékélménynek.

Az új játékmódban, a Knockout Tour-ban egy izgalmas, hosszú verseny vár ránk, amelyben a mezőny hátsó része fokozatosan kiesik a küzdelemből. Ez a játékelem tökéletesen illik a Mario Kart világához, hiszen nemcsak a sebességet, hanem a taktikázást is kiemelten kezeli. A játékosoknak ügyesen kell bánniuk a begyűjtött bónuszokkal, és megfontoltan kell dönteniük arról, hogy mikor és hogyan használják fel őket. A feszített tempó és a stratégiai elemek kombinációja igazán izgalmassá teszi a versenyt!

A játék számos erényével együtt azonban elkerülhetetlen, hogy két fontos aspektusra felhívjuk a figyelmet. Először is, az említett egybefonódó pályák mellett a nyílt világ szinte teljesen értelmetlen, hiszen alig találunk benne tartalmat; csupán néhány egyszerű kihívás és pár kozmetikai elemet tudunk összegyűjteni a hatalmas szigeten, ami így üresnek tűnik. Másodszor, bármennyire is szórakoztató a Mario Kart, nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a Switch 2 egyetlen indító címe ez a játék; tehát a gépünkkel, amely körülbelül 210 ezer forintba kerül, kizárólag a korábbi Switch-re is elérhető játékokkal tudunk játszani. Éppen ezért érdemes megvizsgálni a Switch 2 hiányosságait is.

A Switch 2-t sokan már a megjelenése előtt gúnyosan "Switch Prónak" vagy "Switch 1.5-nek" titulálták. Ez a megállapítás a konzol használata során talán túlzásnak tűnik, de kétségtelen, hogy nehéz egyértelműen megállapítani, mi is volt valójában a Nintendo szándéka az új Switch modellel.

Ez a konzol lényegesen erősebb, esztétikusabb és profibb, mint a korábbi modellje, ami viszont úgy került a piacra, hogy hiába hirdettek meg rá számos izgalmas újítást, a megjelenéskor csupán egyetlen játék érhető el. Így tehát nem marad más választásunk, mint a régebbi, de még mindig kiváló játékok felújított verzióit élvezni, amelyeket a Nintendo sok esetben ingyen bocsát rendelkezésünkre, de például a cég legismertebb címeként számon tartott Zelda-játékok esetében már pénzért kínálják őket. Ezzel a stratégiával a Nintendo nem könnyítette meg a vásárlók helyzetét, hiszen gyakorlatilag azért kellene 210 ezer forintért (a Mario Kart World-del együtt 230 ezerért) beszerezni a Switch 2-t, hogy régi játékokat játszhassunk elfogadható teljesítménnyel.

Mindez természetesen csupán a kezdeti időszakra vonatkozik. A nemrégiben alaposan bemutatott Donkey Kong-játék, amely július közepén debütál, például rendkívül ígéretesnek tűnik. Ennek ellenére kijelenthető, hogy a Switch 2-t elsősorban azok értékelik igazán, akik már évek óta élvezik az előd nyújtotta lehetőségeket, és készek jelentős összeget áldozni a váltásra. Az ilyen felhasználók ugyanis szinte az egész játékkönyvtárukat zökkenőmentesen át tudják vinni az új konzolra.

Amellett sem lehet szó nélkül elmenni, hogy a Switch 2 kézikonzol üzemmódban is hajlamos eléggé felmelegedni, valamint, hogy továbbra is igen hamar lemerül, hiszen a megnövekedett teljesítménnyel nem növelték megfelelően az akkumulátor méretét. És akkor még ott vannak az olyan klasszikus Nintendo-húzások, mint az új, GameChat funkció, ami csak a Nintendo Online előfizetőknek elérhető, mégis dedikált gombot kapott a konzolon.

A Nintendo ezzel lényegében egy hardveres lehetőséget rejteget egy online előfizetés mögé. Ráadásul egy hangalapú chatszolgáltatás 2025-ben kicsit mosolyt csal az arcunkra, mint egy nosztalgikus retro megoldás.

A játékok árai folyamatosan emelkednek, és a dobozos, de digitális formátumú játékok egyre nagyobb teret hódítanak. Emellett a cégek eddig soha nem látott szigorral állítják elő a felhasználói feltételeket, ami szintén figyelembe veendő vásárlás előtt. Ezt jól tükrözik a külső fejlesztők játékainak csalódást keltő eladásai: hiába teljesítenek sokkal jobban az új Switch-en, mint elődjén, a vásárlók mégsem hajlandók régi játékokra költeni, ha azzal együtt kompromisszumokat kell kötniük más konzolokhoz viszonyítva (bár ezek a kompromisszumok kisebbek, mint korábban).

Érdekes megfigyelni, hogy a Nintendo rajongókat mennyire érinti ez a helyzet – eddig úgy tűnik, nem különösebben. A Switch 2 hihetetlen népszerűségnek örvend, hiszen mindössze négy nap leforgása alatt 3,5 millió példányt értékesítettek belőle. Ezzel a konzol a történelem leggyorsabban fogyó játékgépévé lépett elő. Hazánkban pedig mindenkinek igencsak fel kell kötnie a gatyáját, ha szeretné megszerezni ezt a különlegességet, főként a Mario Karttal együtt járó kiadást, amely iránt óriási az érdeklődés.

Úgy tűnik, hogy a Nintendo jól mérte fel a helyzetet, hiszen az új Switch igencsak kelendő, mint a friss péksütemények. Ebből kifolyólag senkit sem érdemes okolni, hiszen egy igazán élvezetes konzolt hoztak létre, amely hosszú évekre biztosít szórakozást a Nintendo játékok szerelmeseinek. Azok számára azonban, akik nem rendelkeznek határtalan Mario Kart iránti vággyal, vagy nincsenek tele Switch játékokkal, érdemes lehet még egy kicsit várni a vásárlással.

Related posts