Az MNB közel 49 millió forint értékű bírságot rótt ki a Gránit Bankra.

A jegybank a Gránit Banknál folytatott ellenőrzésekor a 2021. október 1. napjától a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át. Ezáltal a pénzügyi felügyelet elsősorban a vállalatirányítás, a hitelkockázatok kezelése, az értékvesztések elszámolása és az informatika területén tárt fel hiányosságokat.
A vizsgálat során kiderült, hogy a vállalatirányítás terén a bank nem teljesítette maradéktalanul a saját magára vonatkozó szabályozási követelményeket. Emellett a vizsgálat rávilágított arra is, hogy hiányosságok találhatók a bank javadalmazási politikájában.
Ezen felül hiányosságokra derült fény a hitelezési kockázatoknál például az ügyfélcsoportok módosításának ellenőrzésében, a nagy kockázatvállalások kezelésében, valamint az éves ügyfélminősítés a monitoring folyamatok és az értékvesztés elszámolásánál.
Az alapos kutatás az informatikai szektorban azt mutatta, hogy a bank nem nyújtotta be teljes körűen az MNB-nek a pénzforgalmi szolgáltatásokat érintő üzemzavarokról szóló jelentéseit. Ezen kívül, az MNB kritikákat fogalmazott meg a belső ellenőrzési folyamatokkal kapcsolatban is, amelyek az informatikai területen zajlottak.
A fentiek következtében az MNB pénteki döntésében határidőket állapított meg, amelyek keretében a Gránit Banknak orvosolnia kell a feltárt hiányosságokat. Ezen túlmenően a jegybank jogszabálysértések miatt 48,75 millió forint összegű felügyeleti bírságot is kirótt a pénzintézetre.
A bírság mértékének megállapításakor a jegybank figyelembe vette a feltárt problémák kockázati szintjét. Enyhítő tényezőként értékelték, hogy az érintett intézmény a vizsgálat során maximálisan együttműködött, sőt, az eljárás alatt már aktívan dolgozott a hiányosságok orvoslásán - áll a Magyar Nemzeti Bank sajtóközleményében.