A Mercedes vezérigazgatója aggasztó jövőképet fest az európai autóipar számára, amelynek összeomlása fenyegeti a szektort. -- Totalcar


Ami a 2020-as évek elején még egy álomszerű jövőkép volt a gyártó számára, az mára egy sötét és kilátástalan valósággá változott.

Néhány éve a Mercedes még teljes mellszélességgel kiállt az elektromos jövő mellett Európában. 2021-ben még azt ígérte, hogy az évtized végére leáll a belső égésű motoros autók értékesítésével. Mára nemcsak hogy ejtette ezt a célt, de teljesen irányt váltott: a cég vezére szerint, ha eltűnnek a benzines és dízel modellek, az európai autóipar összeomlik.

Ola Källenius a Handelsblattnak adott interjúban kijelentette: ha az EU tényleg fenntartja a 2035-ös tilalmat az új belső égésű motoros autók értékesítésére, a piac összeomlik.

Hangsúlyozta, hogy a karbonsemlegesség fontos, de ezt nem a gazdaság kárára kell elérni. Szerinte a szabályozás miatt az emberek a határidő előtt tömegesen vennének benzines és dízel autókat, ami "egyáltalán nem segíti a klímát".

2035 már nem tűnik olyan távolinak, de a 100%-os villanyautó-piaci részesedés elérése még mindig komoly kihívás. Az idei első félévben a tisztán elektromos járművek az EU, az Egyesült Királyság és az EFTA országok (mint Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc) piacain mindössze 17,5%-os részesedést képviseltek. Ezen kívül a plug-in hibridek aránya 8,7% volt, míg a hibrid járművek - beleértve a lágy hibrideket is - 35%-ot tettek ki. Az adatok arra mutatnak, hogy a zöld közlekedés térnyerése még nem érte el a kívánt szintet.

A 2035-ös tilalom még nem végleges, az EU hamarosan újraértékeli a helyzetet. Azonban idén márciusban az Európai Bizottság megerősítette, hogy a 0 g/km CO₂ kibocsátási cél továbbra is kulcsfontosságú az évtized közepétől kezdődően. Emellett a bizottság elhatározta, hogy felgyorsítja a kapcsolódó szabályozások felülvizsgálatát.

A Mercedes aggodalma nem meglepő: 2025 első felében a tisztán elektromos járművek a globális eladások csupán 8,4%-át képviselték, ami egy visszaesés a tavalyi 9,7%-hoz viszonyítva. Ha a plug-in hibrideket is figyelembe vesszük, a modellek részesedése 20,1%-ra emelkedett.

Related posts