Automotive Summit: Kínai barátainknak köszönhetően elképesztő versenyszituációra számíthatunk!

Kép: Economx - Andrew Prest, Goldberger Mária, Kiss Norbert, Kővágó-Laky Andrea, László Richárd és Hamvas Tamás részt vettek az Automotive Summit konferencia "Lendület vagy lassítás: mit tartogat 2025 az importőrök számára?" című panelbeszélgetésén, amelyre május 21-én került sor.
- Nagyon hektikus volt az év első öt hónapja. A privát piac nem igazán produkál szép számokat, ott inkább visszaesés tapasztalható. Mindent egybevetve stagnáló piacról beszélhetünk, enyhe növekedéssel - vázolta az importőrök és a magyar gépjárműpiac helyzetét László Richárd, a Toyota Central Europe - Hungary Kft. országigazgatója az Indamédia Automotive Summit konferenciáján.
A kerekasztal-beszélgetés során a résztvevők között kivételesen harmonikus volt a légkör – ami nem meglepő, hiszen márkafüggetlenül mindannyian hasonló tapasztalatokat osztanak meg:
A magyar piac jelenlegi helyzetét leginkább a flottavásárlások és a haszongépjármű-kereskedelem stabilizálja.
Kiss Norbert, a Merkantil Bank Zrt. gépjármű-finanszírozási és autóparkkezelési ügyvezető igazgatója bizakodóan tekint a jövőbe, hiszen véleménye szerint a jelenlegi stagnálásból hatalmas lehetőségek bontakozhatnak ki. Elképzelése szerint, ha ügyesen navigálnak, akár egy rendkívül sikeres évet is zárhatnak a végén.
Akadnak persze új belépők is a piacon, ám ők is egyelőre a stagnálást tapasztalják. A Genius Automotive például a legnagyobb kínai autóexportőr itthon - érzik, hogy gyorsítaniuk kell, ám leginkább a magánvásárlókban bíznak - árulta el Goldberger Mária ügyvezető igazgató.
A magyar piac jelenlegi helyzete kifejezetten unalmasnak tűnik, miközben évek óta instabilitás jellemzi. 2022 gazdasági környezete gyökeresen eltért 2023-tól, és ez a tendencia valószínűleg 2024-re is folytatódik. Ráadásul egy választási év küszöbén állunk, ami önmagában izgalmas eseménynek ígérkezik, azonban a bizonytalanság továbbra is megmarad - fogalmazott Andrew Prest, az AutoWallis Csoport nemzetközi üzletfejlesztésért felelős alelnöke, érzékeltetve a helyzet kihívásait.
Az viszont egyértelműen kiemelkedik szerinte, hogy a magyar piac igencsak lehangoló képet mutat, hiszen jóval elmarad a többi régiós ország teljesítményétől.
- tette hozzá.
- Csodák nem léteznek: a finanszírozás költségei magasak, a kamatkörnyezet is kedvezőtlen, még ha a legtöbb márka próbálja is ezt valamilyen módon ellensúlyozni - mondta László Richárd. Hozzátette: az autók átlagos ára jelentős növekedést mutatott.
7-8 millió forint alatt autót vásárolni nem túl bonyolult, de ha nem finanszírozol, akkor nehéz fenntartani a szintet.
Kővágó-Laky Andrea, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója kifejtette, hogy a kulcskérdés a fizetőképes kereslet és a bizonytalanság megszűnése. Szerinte a Covid-járvány, a chiphiány, valamint a magas kamatkörnyezet mind komoly kihívások elé állította az iparágat. Jelenleg a használtautó-piac 900 ezer járműből áll, míg az újautó-piac 150 ezer autót számlál. Érdekes, hogy a külföldről behozott használt autók mennyisége közelít ahhoz, amit a hazai piac összesen elad. Andrea hangsúlyozta, hogy a jelenlegi finanszírozási feltételek nem kedveznek a magánvásárlóknak, ami tovább bonyolítja a helyzetet.
- Bár 2023 elején sokan belevágtak az akciók tengerébe, már 2022 végén egyértelművé vált, hogy ez a tendencia fenntarthatatlan, és nem lehet tovább fokozni. Mindezek ellenére, bármennyire is próbálkoztak különféle kedvezményekkel, nem sikerült új vásárlókat vonzani - mondta Kiss Norbert, a Merkantil ügyvezetője.
A kerekasztal-beszélgetésen elhangzott az is, hogy a legnagyobb hátráltató tényező, hogy
Magyarországon a bérek növekedése nem tart lépést az autók áremelkedésével.
- Az infláció hatásai mellett a gyárak is a magasabb árakat célozzák meg - nyilatkozta Andrew Prest. Emlékeztetett arra, hogy évtizedeken át a jól ismert márkák dominálták a piacot, és új belépők ritkán jelentek meg. Most azonban megjelentek a kínai gyártók, akik versenyképes áron kínálnak termékeket, és úgy tűnik, hogy ez a tendencia visszafordíthatatlan - folyamatosan érkezni fognak. Jelenleg tizenegy-két kínai vállalat tervezi a belépést, mindegyikük 3-4-5 saját márkával bővíti a palettáját.
Az AutoWallis-főnök szerint érdemes figyelni, ami Kínában történik. 20 hónap alatt hoznak létre egy autót, ami három év alatt kifut a szalonból.
Ez feladja a leckét.
A magyarországi Ford-vezér szerint közben motorizáció igencsak gyerekcipőben jár itthon, uniós szinten a harmadik legalacsonyabb. Gazdasági stabilizáció kell, a bizonytalanság eltűnése - hangoztatta Kővágó-Laky Andrea.
A károsanyag-kibocsátás szigorításának következményei komoly kihívások elé állítják a gyártókat. Bár az elektromos technológiák továbbra is költségesek, és nem igazán a magánvásárlók igényeihez igazodnak, az elhangzottak alapján világos, hogy a jövőbeni potenciál megvan. Ugyanakkor sokan nem számítanak arra, hogy ez a változás hamarosan bekövetkezik.
A fizetőképes vásárlók számára továbbra is kérdéses, hogy melyik technológia bizonyul a legjobbnak. Az exportőrök egyetértenek abban, hogy az elektrifikáció üteme messze elmarad az előzetes várakozásoktól. Magyarországon az eladott autók csupán 7%-a elektromos, ami kifejezetten alacsony aránynak számít. Ha nem érkezik jelentősebb ösztönzés, például állami támogatás - amely jelenleg csak a cégek számára elérhető - a legtöbben úgy vélik, hogy ez a lassú fejlődés továbbra is jellemző marad.