A szigorúbb plázastop nem csupán egy szabályozás, hanem olyan következményekkel járhat, amelyek alaposan átgondolandók: a falusi lakosok lehetőségei beszűkülhetnek, így elzáródhatnak az akciók és az alacsonyabb árak elől.

A kereskedelmi szövetség álláspontja szerint a szigorítás teljesen érthetetlen, és semmiféle szakmai indoklással nem támasztható alá. A legnagyobb hátrányt pedig a kistelepüléseken élő emberek fogják elszenvedni, hiszen így nemcsak akciós ajánlatokhoz, hanem olcsóbb termékekhez sem férhetnek hozzá.
A kistelepüléseken élők számára a plázastop szigorítása a legnagyobb fájdalmat okozhatja, ahogyan azt az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) is hangsúlyozta. A közelmúltban bejelentett intézkedés lényege, hogy a 400 négyzetméternél nagyobb, napi fogyasztási cikkeket, például élelmiszereket és drogériás termékeket árusító boltok nyitása, megvétele vagy bérlése csak külön engedéllyel lehetséges. Érdekes módon ez a korlátozás más kereskedelmi egységekre nem vonatkozik, ami miatt korábban megjegyeztük, hogy szeptember 17-től könnyebben lehet szexshopot nyitni, mint egy közértert.
Az ügyben most ismét nyilatkozott az OKSZ, és összegyűjtötték véleményüket arról, miért nem tartják kedvezőnek a rendeletet, valamint milyen következményekkel járhat az a jövőben.
Érthetetlen, miért szükséges az új bérlőnek vagy tulajdonosnak ismételten engedélyt kérnie, ha ugyanazt a célt szolgálná az épület, mint az előző, engedéllyel rendelkező bérlő vagy tulajdonos. Magyarországon eddig az építőhatósági engedélyek az épületekhez, és nem a tulajdonosaikhoz, ráadásul nem is a bérlőkhöz voltak kötve. Ennek az alapelvnek a megkérdőjelezése súlyos ingatlanpiaci bizonytalanságokat generálhat - állítják. Véleményük szerint
ez olyan súlyos beavatkozás, amelynek egyetlen célja a kereskedelmi ingatlanok feletti kontroll megszerzése.
A különbségtétel, amely kizárólag élelmiszerüzletekre és drogériákra vonatkozik, nem rendelkezik olyan szakmai alapokkal, amelyek indokolnák a létezését. Ezzel szemben komoly versenyhátrányt idéz elő ezeknek az üzleteknek, valamint a tulajdonosoknak, akik eladásra vagy bérbeadásra kívánják kínálni ingatlanjaikat.
A rendelet különösen vidéken teremthet nehézségeket, ahol a lakosság ellátása sokszor éppen ezekre az üzletekre épül.
A jogszabály, ahogy azt már megfogalmazták, a lakosságot sújtja, és a minisztérium ezzel a lépéssel egyértelmű üzenetet közvetít a kistelepüléseken élők felé, miszerint...
Napi igényeik kielégítése nem elég jelentős ahhoz, hogy a kedvező árak és akciók könnyen elérhetővé váljanak.
Az OKSZ szerint emellett nem igaz, hogy a szabályozás a korábbi jogszabályt pontosítaná, és az sem, hogy aki megfelel a feltételeknek, megkapja az engedélyt, hanem az ellenkezője áll fenn: bővíti a korábbi jogszabály hatályát és tovább nehezíti a magyar lakosság kiszolgálását. A hatósági eljárás során pedig nem a feltételeknek való megfelelés a kérdés, hanem politikai szempontok játszanak szerepet. Ez pedig az elmúlt évek diszkriminatív gyakorlata alapján azt vetíti előre, hogy
hiába várja a lakosság, a kereskedők nem jelenhetnek meg újabb és újabb településeken, hiszen a nemzetközi kiskereskedelmi láncok hiába adnak be kérelmet, a plázastop bizottság jellemzően elkaszálja őket.
A plázastopháború, amelyet több mint egy évtizede indított el a kormány, az első körben vereséget szenvedett: