A soron következő oktatási reform, amely már nem az első a sorban, újabb lehetőségeket és kihívásokat hoz az iskolák világába. Az eddigi tapasztalatok és a folyamatosan változó igények alapján a cél nem csupán a rendszer modernizálása, hanem a diákok és t


1955-ben kezdtem el az elemi iskolát, és azóta, valamilyen formában, folyamatos kapcsolatban állok a tanügy világával. Nem tudom pontosan, hány reformot vezettek be az évek során, mindazonáltal emlékszem, hogy mindig új indokokkal álltak elő, s amikor egyet befejeztek, alig néhány év múlva máris egy másikat kellett kezdeni. Tavaly számos cikket írtam a tanügy témájában (2024. január 30. és április 23. között), de a téma most ismét napirendre került: ma is erről beszélgetek. Törzsolvasóim jól tudják, hogy már harminc éve írom a cikkeimet - akár 'Mörfi' álnéven, akár a saját nevem alatt - és mindig arra törekszem, hogy óvjam az olvasókat a túlzások lehetséges katasztrofális következményeitől. Egy másik kedvenc mondásom a római hagyományból származik: Quidquid agis, prudenter agas, et respice finem, ami annyit tesz, hogy bármit teszel, tedd azt megfontoltan, és gondolj a következményekre. Számos rémálom vált valósággá abból, hogy a tervezők vagy kivitelezők túl ambiciózusan közelítettek a feladatokhoz.

Hadd lám, miként állunk a digitális 'üzemmód' erőltetésével. (E cikk a módszer előnyeit és hátrányait is példázza: elektronikus eszközökkel állítottam össze és küldöm el a szerkesztőségnek, ahol a korrektorok papíron ellenőrzik a helyesírást, mert a képernyő nem alkalmas a hibák felderítésére. Bizony!)

Sokan aggódnak amiatt, hogy a digitális tankönyvek növelhetik a diákok képernyőfüggőségét, de a miniszter véleménye szerint ez a modernizáció elkerülhetetlen lépése. Például Finnországban minden tanév kezdetén minden diák egy táblagépet kap, amelyen az adott osztály teljes tananyaga elérhető. Ez jelentősen megkönnyíti az iskolatáska súlyát.

Daniel David tervei és nyilatkozatai heves reakciókat váltottak ki az online térben, ahol a kommentelők között széles spektrumot ölelnek fel a vélemények. Egyesek alpári hangnemben, sértő kifejezésekkel illetik a minisztert, arra hivatkozva, hogy szándékai a tanulók lebutítására irányulnak. Mások viszont azt hangsúlyozzák, hogy a diákok kézírása elhanyagolható, holott ez a tevékenység kulcsszerepet játszik az agy memóriáért és tanulásért felelős részeinek aktiválásában, valamint hozzájárul a mindennapi élethez nélkülözhetetlen készségek fejlesztéséhez. (Népújság, febr. 11.)

Most pedig lássuk a különböző nézőpontokat!

(1.) "Néhány évvel ezelőtt a holland oktatási rendszer a modern digitalizációval volt tele. Büszkén hangoztatták, hogy gyermekeiknek nincs szükségük nehéz iskolatáskákra, csupán egy vékony tablet társaságában lépnek be az iskolába. Az ottani diákok nem a régi, klasszikus töltőtollakat használják, mert az már 'túltápolt', hanem a képernyőre varázsolt billentyűzeten írják meg a napi feladataikat. A szorzótábla is elavultnak számít, hiszen a tablet mindent tud helyettük. Azt gondolták, hogy a gyerekek feladata csupán annyi, hogy az ipar legújabb kütyüit pörgetve töltsenek el napokat. De az igazság az, hogy ez csupán az IT-szektornak kedvez, amely így szedi a hasznát a helyzetből. Kedves barátaim! Nem az a lényeg, hogy az államok egymással versenyezzenek (ez csak feszültséget szül a kényesebb lelkű Homo sapiens között), hanem az, hogy olyan életet éljünk, ami valóban értékes és élhető."

Néhány hónappal ezelőtt a hollandok végre ráébredtek a helyzet komolyságára – visszahozzák a régi, klasszikus taneszközöket, mint az irka és a tinta, míg a digitális kütyüket száműzik az iskolákból. De miközben ez a változás zajlik, egy írni képtelen generáció nőtt fel. (Érdemes megjegyezni: a koronavírus idején bevezetett távoktatás következményeit a diákok még mindig nem tudták teljesen feldolgozni. Ez a kényszerhelyzet világosan megmutatta azt a régóta ismert, de elhanyagolt igazságot, hogy a 14 év alattiaknak nem lenne szabad képernyő előtt ülniük!)

Másutt is felmerült a kérdés az új technológiák lehetséges káros hatásairól: az Egyesült Államok egyik bentlakásos gimnáziumában a diákok okostelefonok helyett kizárólag fekete-fehér képernyős, úgynevezett 'buta telefonokat' használhattak. (Forrás: Nők Lapja, 2024/6.) Egy év elteltével a tanulók és a tanárok egyhangúlag kifejezték véleményüket: az átállás megérte, hiszen az órák folyamatai gördülékenyebbé váltak, a délutáni programokon pedig több értelmes beszélgetés zajlott. Ráadásul a képernyők hosszú távú használatának látásromboló hatásait is sikerült elkerülniük. Összefoglalva: az okostelefonok nem pótolhatják a hagyományos, jól bevált tanítási módszereket. (K.P.: A 'kritikai hozzáállás'. Népújság, 2024. febr. 20.)

Üzenet a digitális világ iránt érdeklődőknek: Freund Tamás véleménye szerint a következő évtizedek legnagyobb kihívásai közé tartozik a depresszió, a pánikbetegség, valamint ezek szomatikus következményei. Az internetes kommunikáció bár hatékony, de jelentősen csökkenti a személyes interakciókat, ami érzelmi kiüresedéshez vezethet. Három fő állapotot különböztethetünk meg: az obszessziót, amely álmodozásban, fantáziálásban és az internet használatára vonatkozó folyamatos gondolatokban nyilvánul meg. Internet hiányában pedig a szorongás, aggodalom és depresszió tünetei léphetnek fel. Egy másik komoly probléma az elhanyagolás, amikor a digitális függőség miatt az egyén elhanyagolja mindennapi feladatait, szükségleteit és kapcsolatait. A legkevésbé súlyos állapot a komfortzavar, amikor bár valaki elhatározza, hogy mennyi időt tölt a képernyő előtt, ezt a határt mégsem tudja betartani. Freund Tamás szerint az internetfüggőség leküzdésének kulcsa az agyunk kreatív stimulálása, amelyhez a művészeti nevelés nyújt segítséget. "A korai zenei képzés erősíti az idegsejtek közötti kapcsolatokat, a zenei készségek elsajátítása felgyorsítja a reakcióidőt, nemcsak akusztikus, hanem más érzékszervi ingerek feldolgozása során is" - emeli ki. Továbbá, a katartikus művészeti élmények dopamint szabadítanak fel, így belső világunkat a művészeti nevelés, alkotó folyamatok aktív részvétele, valamint erkölcsi és etikai oktatás révén gazdagíthatjuk. Freund Tamás hangsúlyozza, hogy a kórusban való éneklés, amelyet ő maga is folytat, a kamaramuzsikálás, színjátszás, tánc, költői estek és csapatsportok mind segíthetnek ebben a folyamatban. (maszol.ro, 2023. okt. 11.)

A vonalkódos termékazonosítás és a raktári készletek precíz nyilvántartása valóban jelentős előnyöket kínál a hipermarketek működésében. Ugyanakkor, a pénztárosok számára ez a gyors ütemű rendszer sokszor túlzottan megterhelő lehet, ami miatt gyakori a személyzet cserélgetése.

Egy hatalmas botrány ütötte fel a fejét az Egyesült Királyságban, miután napvilágra került, hogy 1999 és 2015 között 736 postahivatali vezetőt vádoltak meg sikkasztással és lopással. Az ügy hátterében azonban kiderült, hogy a vádak alaptalanok voltak, mivel a könyvelési szoftver súlyos hibái álltak a történtek mögött. Az ártatlanul felelősségre vont tisztviselőket végül felmentették az elmarasztaló ítéletek alól, és mindegyiküknek 600 ezer font kártérítést ajánlottak fel a történtekért. (444.hu, 2024. jan. 10.)

A február 18-i Népújságban találkoztam egy figyelemfelkeltő cikkel, amelyben arról írnak, hogy az egészségügyi kártyák rendszere igencsak problémásan működik. Egyszerűbben fogalmazva: nemhogy megkönnyítené az adminisztrációt, hanem éppen ellenkezőleg, zavaró tényezővé vált. És mikor kezdődtek ezek a nehézségek? Már a bevezetésük óta.

Related posts