A győri városvezetés és az Audi közösen dolgozik ki egy innovatív stratégiát, hogy felkészüljenek a vámokkal és a kiszámíthatatlan időszakokkal járó kihívásokra.

A győri önkormányzat határozottan kiáll a munkavállalók érdekei mellett, és folyamatosan párbeszédet folytat a város legnagyobb munkaadójával, az Audi Hungaria Zrt.-vel. Pintér Bence (TSZV-LMP-Momentum) polgármester hangsúlyozta, hogy bár a város nem kíván beleszólni egy magánvállalat belső munkaszervezési döntéseibe, az Audi dolgozóit érintő változások elképzelhetetlenül hatnak Győr egészére, így a város működésére is. Ezért a városvezetés, mint ahogy a 2025-ös költségvetés vitáján, úgy a 2026-os tervezés során is azt a nézetet képviseli, hogy a jövőbeni bizonytalanságokra fel kell készülni, így minden egyes forint elköltése előtt alaposan meg kell fontolni a döntéseket, és el kell kerülni a felesleges kiadásokat.
A globális gazdasági helyzet komoly kihívások elé állítja az európai autóipart, különösen az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelmi konfliktus következtében. 2025 tavaszán Washington 25 százalékos vámot rótt ki az európai autókra, amit később 15 százalékra csökkentettek. Ennek ellenére a végrehajtás részletei és a jövőbeli kereskedelmi feltételek továbbra is homályosak. Ez a helyzet komoly veszélyt jelent a versenyképességre, a profitabilitásra és a hosszú távú piaci stabilitásra, különösen azoknál a gyártóknál, akik az amerikai exportban érdekeltek.
Az Audi Hungaria Győr város gazdasági alapját képezi, ahol évente több mint százezer jármű és motor készül, amelyek a világ különböző piacaira kerülnek. Ez a gyártási tevékenység nemcsak a termelési kapacitást növeli, hanem jelentős hatással van a foglalkoztatásra, az egyetemekkel való együttműködésekre és a technológiai fejlesztésekre is. Bármilyen külső piaci zavar, legyen az például a vámok bevezetése, közvetlenül érinti a győri munkaerőpiacot.
Augusztus 6-án a városvezetés és az Audi Hungaria Független Szakszervezetének vezetői - köztük Zsidi Dávid elnök, Fekete Róbert gazdasági alelnök, Csalogány György a motorgyár képviseletében, valamint Ruff Péter a járműgyár alelnöke - egy fontos találkozóra gyűltek össze. A megbeszélés középpontjában a győri dolgozók helyzete állt, miközben az autóipar átalakulásának trendjeit és a vállalaton belüli változásokat is áttekintették. Emellett szó esett arról is, hogy a legnagyobb hazai vállalati szakszervezet hogyan tudna aktívan részt venni a győri érdekképviseleti rendszerben.
A 15%-os vám-szankció nem csupán a gyártási költségeket növeli meg, hanem a tengerentúli export akadályozása révén a győri termelés volumenére és a munkahelyek stabilitására is negatív hatással lehet. Éppen ezért a városvezetés hangsúlyozza, hogy a költségvetési fegyelem és a tudatos gazdálkodás nem csupán anyagi szempontból fontos, hanem közvetve a munkahelyek védelmét is szolgálja.
A győri modell alapvető üzenete, hogy a város és a legnagyobb munkaadó nem csupán független entitások, hanem szoros együttműködésben álló partnerek, akik közösen dolgoznak a globális autóiparban végbemenő változásokra adott válaszokon. E szoros kapcsolat révén készülnek fel a jövő kihívásaira és bizonytalanságaira, innovatív megoldásokat keresve a fenntartható fejlődés érdekében.