Persze! Itt egy egyedi változat a "4 keréken" kifejezésre: "Az úton négy erős kerék gördül, amelyek a kalandok és felfedezések világába visznek minket."
Feltárták a Dacia Hipster koncepciót, amely új dimenziókat nyit a városi autózás világában.
Túlzás nélkül lehet az állítani, hogy szeptember 30-án Párizsban a Dacia koncepcióautója, a Hipster volt az egyik, amelyik iránt a leginkább érdeklődtek. A típus szinte minden szempontból különös és sajátos választ akar adni a megfizethető autó igényére.
Európában is már régóta probléma, hogy az autók egyre több pénzbe kerülnek, és folyamatosan tűnnek el a népautók, azok a típusok, amelyeket egy átlagos vásárló megengedhet magának. Egykoron ilyen volt a Volkswagen Golf vagy a Bogár, valamint az Opel Astra is. Mostanra ezek az autók is kimondottan drágának számítanak, főleg, ha a kelet-európai fizetéseket vesszük alapul, ami azt jelenti, hogy a kontinens ezen részén az emberek nem igazán engedhetnek meg maguknak egy új autót. Az elmúlt évek gazdasági nehézségei, a vámháború, a turbulens gazdaság, a félvezetőhiány mind hozzájárult ahhoz, hogy egyre nehezebb feladat legyen az újautó-vásárlás. Az erre vonatkozó nehézségeket az Európai Unió és észlelte, és készülőben van egy terv, ami megoldást kínálna a helyzetre, legalábbis valamilyen szinten.
A Dacia nem tétlenkedett, és bemutatta a Hipster koncepciót, amelynek minden egyes részlete a megfizethetőséget és a költséghatékonyságot hirdeti. A könnyű összeszerelhetőség és a minimális súly mellett az alacsony ár is hozzájárul ahhoz, hogy a koncepció már első ránézésre is szokatlan látványt nyújt. A Hipster esetében számos, kifejezetten spórolós megoldásra bukkanhatunk: a karosszériaelemek műanyagból készülnek, az infotainment rendszer nem más, mint a sofőr telefonja, míg az ülések inkább halászszékekhez hasonlítanak, hiszen gyakorlatilag egy keretre feszített háló alkotja a háttámlájukat.
Ha alaposan megvizsgáljuk a koncepcióról készült fotókat, az az érzésünk támadhat, hogy a Hipster nem olyan pici, pedig valójában az. Mindössze három méter hosszú, ami 70 centiméterrel rövidebb, mint az amúgy is kompakt Dacia Spring. Ennek ellenére meglepően kényelmesen elfér benne négy ember, bár a hátsó ülések esetében a képek alapján már látható, hogy a hely korlátozott, így inkább csak vészmegoldásként ajánlható. Viszont, ha ledöntjük a hátsó üléseket, egy 500 literes csomagtér nyílik meg előttünk, ami messze nem mondható kicsinek. Ugyanakkor, a kis méret mellett a jármű könnyűsége és a hatótáv korlátozottsága is jellemző. Míg sokan az elektromos autókat nehéznek tartják, a Hipster elméleti súlya mindössze 800 kilogramm, azonban ennek megfelelően a hatótávja sem túlságosan impozáns: maximum 150 kilométert tud megtenni egy töltéssel.
Fontos hangsúlyozni, hogy jelen esetben egy koncepcióról beszélünk, amelynek gyártásba kerülése még nem biztos. A designja ráadásul meglehetősen radikális, ami további kérdéseket vet fel a megvalósíthatóságával kapcsolatban. Ugyanakkor a Dacia szerint a Renault-csoporton belül minden szükséges erőforrás rendelkezésre áll ahhoz, hogy ez a modell megvalósulhasson. A jövőben kiemelt figyelmet fognak fordítani a piaci trendek alakulására, és ha úgy látják, hogy a Hipster sorozatgyártása indokolt, akkor azt megvalósítják. Persze felmerül a kérdés, hogy a végleges, sorozatgyártásra érett változat mennyire fog eltérni a jelenlegi koncepciótól.
A BYD több villanyautót értékesített, mint a Tesla.
Az elektromos autók terén az elmúlt éveket leginkább a BYD és a Tesla harca határozta meg. Hosszú ideig viszont hiába adott el összességében több autót a BYD, az amerikai villanyautógyártó tisztán elektromos autók terén végig meg tudta őrizni a piacvezető státuszát. Egészen eddig.
A carnewschina.com jelentése szerint a BYD már az elektromos járművek piacán is sikeresen megelőzte a Teslát. Ez a jelentős változás 2024 utolsó negyedévében következett be, és azóta az amerikai gyártó folyamatosan a kínai konkurens nyomában jár. 2025 harmadik negyedévének végéig a Tesla körülbelül 1,2 millió autót értékesített, míg a BYD már elérte az 1,6 milliós eladási számot. Ez a különbség az utolsó negyedévben már szinte behozhatatlanná vált. Különösen figyelembe kell venni, hogy szeptember 30-tól az amerikai piacon megszűntek a villanyautókra vonatkozó adókedvezmények, ami Donald Trump döntésének következménye. A szakértők véleménye szerint ez a lépés várhatóan csökkenti a keresletet az elektromos járművek iránt az Egyesült Államokban, még akkor is, ha néhány állam saját kedvezményrendszert tervez bevezetni az elektromos autót vásárlók számára.
Ugyanakkor a Trump által eltörölt adókedvezmény nem lesz hatással a BYD-re, mivel a kínai márka nincs jelen az amerikai piacon. Viszont azt fontos hozzátenni, hogy a BYD előnyét annak is köszönheti, hogy Kínában olcsóbbá váltak az elektromos autók a nagy versenyhelyzet miatt. Sok gyártó veszteséggel kell árulja a típusait, ellenkező esetben a vevők más márka kínálatából választanak autót maguknak. A távol-keleti ország autópiaca olyan súlyos válságban van a túltermelés miatt, hogy az minden bizonnyal számos gyár bezárásához és több cég megszűnéséhez fog vezetni, és már arról is lehet hallani híreket, hogy a kínai kormányzat lesz kénytelen kemény eszközökkel beavatkozni.
Három BMW modell búcsúzik a piacon.
Egy ideje már tudható, hogy a BMW jelentős átalakulás küszöbén áll. A Neue Klasse generációs modellek hamarosan debütálnak, és az iX3 már meg is érkezett a színpadra. Ez egy mérföldkő a márka történetében, hiszen elérkezett az idő, hogy átgondolják, mely modellek folytatják útjukat a következő fejezetben. Sajnos, nem minden típus kerül majd továbbra is a palettára, így néhány modell sajnálatosan búcsút inthet.
A közelmúltban a carscoops.com három olyan modell törléséről is beszámolt, amelyeket összességében kedvelt a közönség, viszont egy dolog kedvelni egy autót, más dolog megvásárolni, hiszen pusztán az a tény, hogy sok embernek tetszik, még nem képes életben tartani egy modellt. Ez jelentette elsőként a BMW Z4 végét is.
A sportos kabrió esetében a BMW háza táján jártas embereket nem érte meglepetés, hiszen már 2024 végén elterjedt az a pletyka, hogy a modell pár éven belül megszűnhet, záros határidőn belül pedig vége is lesz a Z4-nek. Hiába egy kimondottan érdekes sportautó, nem fogyott elég belőle ahhoz, hogy a gyártó elgondolkodjon egy utódon. A Z4 helyzetét viszont az teszi kimondottan érdekessé, hogy a testvérmodellje, a Toyota Supra a hírek szerint hamarosan visszatér, ami azt jelenti, hogy a japán gyártó felmérte, hogy mégis van igény a típusra, olyannyira, hogy megéri egy teljes egészében saját fejlesztésű utódot összerakni a következő években. Mondjuk az is tény, hogy a sportautók körében a Suprának egyértelműen fényesebb a nimbusza, mint a Z4-nek.
A második BMW modell, aminek a megszűnése immáron nem titok, a 8-as széria. Még 2018-ban mutatták be, majd 2022-ben kapott egy ráncfelvarrást. Elérhető volt kétajtós, négyajtós és kabrió kivitelben is, a pályája során pedig a legdrágább és a legfényűzőbb kupéja volt a BMW-nek. Talán éppen az ára miatt nem fogyott belőle elég, aminek azt lett az eredménye, hogy a gyártó nem viszi magával az új korszakba. A 8-as BMW valószínűleg 2026-ban még kapható lesz, de aztán szép lassan el fog tűnni a kereskedésekből.
Elmondható, hogy a Z4 és a 8-as széria mindketten rétegmodellek voltak, így nem meglepő, hogy nem vonzottak elegendő érdeklődőt. Ezzel szemben a BMW harmadik típusa, az X4, egyértelműen szélesebb közönséget céloz meg. Ez a modell 2018-ban debütált, és 2021-ben kapott egy frissítést. Habár hivatalosan még gyártják az X4-et, már most látszik, hogy a végéhez közelít: a német konfigurátorban már csak dízelmotorral kínálják, és a hírek szerint novembertől már ez a lehetőség is megszűnik.





